1889 startade Hans Svensson Hermod en privat språkskola i Malmö och nio år senare la han till en ny undervisningsform: korrespondenskursen. Idag är distansundervisning på nätet vanligt, men Hans Svensson Hermod var först i Sverige med att erbjuda distansundervisning i riktigt stor skala – på papper.
I familjeägda företag måste varje ny generation bedöma vad som ska utvecklas eller avvecklas. Även det är entreprenörskap – och sådana beslut stod Adam och Daniel Brånby inför när de 2010 köpte företaget Woolpower av sin pappa.
De flesta kommunikationsbyråer kämpar i år innan de når framgång, om de någonsin gör det. Men för Roger Stighäll och hans partners på North Kingdom från Skellefteå gick allt fort. Ett år efter starten vann de två guldlejon i reklambranschens prestigefyllda tävling i Cannes 2004. Och erbjudanden kom från hela världen.
Tre kurskamrater från Konstfacks textillinje gick 1966 ihop och startade klädbolaget Mah-Jong. De gjorde färgstarka plagg som lockade unga medvetna klädkonsumenter, och med en tydlig hållbarhetsfilosofi och politisk agenda. Efter tio framgångsrika år lades bolaget ned – men kläderna och arbetssättet lever vidare.
Vid 34 års ålder fick Hakon Swenson i Västerås nog av hur livsmedelsbranschen fungerade. Han startade ett eget företag som gick på tvärs mot allt – och som i slutändan förändrade hela branschen. Hans grossistföretag, som ägdes av de handlare som var företagets kunder, känner vi idag som – ICA.
År 2009 skapade Alan Mamedi och Nami Zarringhalam en mobilapp som visade vem det var som ringde, även om det var från ett annars okänt nummer. Idag används deras Truecaller av miljoner människor världen över och bolaget börsnoterades 2021 till en värdering om 20 miljarder kronor.
28-årige Gunnar Dafgård såg 1937 hur de nya frysboxarna i folks hem öppnade upp för något nytt: färdigfrysta maträtter. Familjeföretaget är nu ledande inom området – och har bland annat skapat familjefavoriterna Billys minipizza och Gorby-pirogerna.
Den invandrade boktryckaren Peder Herzog kom med ny teknik och nya arbetssätt till Sverige och förde bokbinderiet in i massproduktionens värld. Där vid 1800-talets slut blev Herzog på kort tid en av sin tids rikaste, och det han skapade lever kvar i kontorsvarujätten Esselte.
Denna webbplats använder cookies
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Cookies för statistik
Cookies för annonsmätning
Cookies för personlig annonsmätning
Cookies för anpassade annonser