IKEA

Lantbrukarsonen Ingvar Kamprad var bara 17 år då han 1943 startade en postorderrörelse, Ikea, med allehanda varor.

Relaterad läsning: Ingvar Kamprad, Den dolda designhistorien

Centralt innehåll

  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1b, 1a2)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)

Instuderingsfrågor

  1. Vilket år gavs den första IKEA-katalogen ut?
  2. Vilket företag var först med att leverera varor i så kallade platta paket?
  3. När invigdes varuhuset vid Kungens Kurva?
  4. Hur kunde IKEA sälja möbler billigare än konkurrenterna?

Diskussion

  • Varför tror ni att IKEA har blivit så framgångsrikt?
  • Utomlands är IKEA starkt förknippat med Sverige och företaget har nästan blivit en nationalsymbol (för att inte tala om nationalklenod). Vilken betydelse tror ni att IKEA har för Sverige och bilden av Sverige utomlands?

Fördjupning Företagsekonomi/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande

  • Gå in på IKEA:s sida ”Demokratisk design” och undersök innehållet. Vad tror ni att företaget vill förmedla med denna sida, analysera med utgångspunkt i begrepp som hållbar utveckling och livskvalité.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata