Ingvar Kamprad

Lantbrukarsonen Ingvar Kamprad var bara 17 år då han 1943 startade en postorderrörelse, Ikea, med allehanda varor. Företagsnamnet är en förkortning för Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd, alltså adressen till den gård i Ljungby kommun där han bodde.

Relaterad läsning: IKEA, Ingvar Kamprad – avvikaren som möblerade Sverige, Den dolda designhistorien

Centralt innehåll

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad står förkortningen IKEA för?
  2. Vilket år började IKEA sälja möbler?
  3. Vem ”uppfann” IKEA:s platta paket?
  4. Vilka är fördelarna med platta paket?
  5. Vilken byggnad fick stå förebild till IKEA:s varuhus vid Kungens Kurva
  6. Varför anser Ingvar Kamprad att det är viktigt med låga omkostnader?
  7. Varför var Kamprad tvungen att hitta leverantörer utanför Sverige?

Diskussion

  • Varför tror ni att IKEA har blivit så framgångsrikt?
  • Hur stor betydelse har en person som Ingvar Kamprad för sitt företag?
  • Hur tror ni att det kommer gå för IKEA den dagen Ingvar Kamprad går bort?

Fördjupning

  • Gör en sökning på Ingvar Kamprad så kommer du snabbt finna en stor mängd artiklar, TV-program och annat material. Välj några delar av detta material och försök bilda dig en uppfattning om affärsmannen Ingvar Kamprad. Vilken är hans affärsfilosofi, hur ser han på sina medarbetare osv…
  • Populärhistoria, IKEA – det okända välkända

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata