Företaget har rötter i två andra företag, dels Atlas och dels Diesels Motorer. Idag är Atlas Copco ett världsledande företag i tryckluftsteknik med huvudkontor i Nacka.
Det var först på 1940-talet – efter 75 problemtyngda år – som de stora framgångarna kom. Atlas grundades 1873 i Stockholms innerstad av Eduard Fränckel, som hade lett uppförandet av SJ:s verkstäder i Liljeholmen, samt finansiärerna David Otto Francke och AO Wallenberg, som båda var engagerade i anläggandet av järnvägslinjer. Atlas tillverkade lok och järnvägsvagnar men drabbades av återkommande ekonomiska problem. År 1901 började Atlas sälja tryckluftsutrustning, vilket senare blev huvudprodukten.
Diesel och fartygsmotorer
AO Wallenbergs son Marcus Wallenberg grundade Diesels Motorer i Nacka 1898. Företaget tillverkade fartygsmotorer och stationära dieslar. Chefskonstruktören 1899-1916, Jonas Hesselman, gjorde flera viktiga motorinnovationer, bland annat en uppfinning 1906 som gjorde det möjligt att snabbt slå om motorerna från fram till back, vilket på allvar öppnade marknaden för fartygsmotorer. Men företaget var långt ifrån någon lysande affär för ägarna.
År 1917 sammanslogs Diesels Motorer med Atlas till Atlas Diesel. År 1927 flyttade Atlas verksamhet till Nacka och koncentrerades till tryckluftsutrustning. Först under Walter Wehtjes tid som vd 1940-57 blev Atlas Diesel ett internationellt framgångsrikt storföretag. Han sålde den tekniskt prestigefyllda (men ekonomiskt betungande) dieseltillverkningen till Nohab i Trollhättan 1948 för att i stället satsa på tryckluft. Tillsammans med Sandvik (som tillverkade borrkronor i hårdmetall) utvecklades ”den svenska metoden”, en internationellt mycket framgångsrik bergborrningsteknik med enmansbetjänade borrar.
År 1956 bytte företaget namn till Atlas Copco.
Dela med dig av dina tankar