Bert Karlsson

Det verkar som om Skaraborgsslätten är lämpad inte bara för att producera spannmål utan även schlagerkungar.

Stikkan Anderson föddes i Hova och i Tidan, 3 mil söderut, föddes Bert Karlsson 1945. Han är en av Sveriges mest kända – och omstridda – entreprenörer.

Bert Karlsson har startat en rad olika verksamheter, de flesta med anknytning till underhållningsbranschen, bland annat bingohallar, Skara Sommarland, skivbolaget Mariann och TV-serien Fame Factory. Han har lanserat många framgångsrika svenska artister.

Tävlingslust och instinkt

Vilka egenskaper är det då som har gjort honom till en framgångsrik affärsman? För det första tävlingslusten. Bert hatar att förlora, vare sig det gäller idrott eller affärer. För det andra instinkten. Trots att han, enligt egen uppfattning, är totalt omusikalisk, har han en intuitiv känsla för om ett musikstycke kan bli en hit.

Dessutom tycks han kunna identifiera en god affärsmöjlighet redan på lukten. En tredje viktig egenskap är snabbheten. Då Bert gör affärer, står blixten stilla – så lyder ett gammalt ordspråk från Skaraslätten. Den fjärde egenskapen hos Bert Karlsson är fräckheten. Han verkar inte känna några gränser då det gäller att få till en bra affär. Det har flera gånger ifrågasatts om han inte har passerat gränsen för vad som är etiskt försvarbart.

Ordnar ofta gratis PR

Att Bert Karlsson är fenomenal på att fånga upp idéer och starta aktiviteter, är uppenbart. Han har utmärkta relationer med medierna och lyckas ofta ordna gratis PR för sina projekt. Men flera verksamheter har blivit ekonomiska katastrofer. Många framgångsrika artister har flytt från det karlssonska stallet. Någon internationell musikkung av Stikkan Andersons format har han inte blivit men inom svensk schlager- och dansbandsmusik har han haft stora framgångar.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata