Carl Hansen & Søn putsar till Danish modern

Trots att det är svårt att tro var begreppet dansk design under flera årtionden ganska dött. Företagshistoria reser till danska Fyn och träffar möbelföretaget Carl Hansen & Søn för att ta reda på hur de och övriga landet lyckades få hela världen att återupptäcka en glömd möbelskatt.

Under en rundtur genom Carl Hansen & Søns fabriksområde berättar vd Knud Erik Hansen om dansk möbelkonst och den kommande lanseringen av designlegenden Børge Mogensens Huntsman Chair. Några minuter innan har vi anlänt till fabriken i Gelsted på Fyn. En municipalort, 20 minuter från Odense med runt 1 700 invånare. Precis som mängder av svenska motsvarigheter har orten under 2000-talet monterats ner. »Men nu bygger de nytt här«, säger Knud Erik stolt och pekar bort mot återbruksbutiken på Søndergaade, och det platta, halvgröna vinterlandskapet, samtidigt som han svänger bort från centrum.

Carl Hansen & Søns 37 000 kvadratmeter stora fabrik, övertagen 2017 från fönsterkoncernen Velux, är en bidragande orsak till att orten växer. Det är cirka 300 personer som arbetar här och nu bland annat producerar den nya Mogensen-möbeln som ska presenteras när mäss-säsongen drar igång: Köln, Stockholm och final i Milano i april.

Robotar och hantverksskicklighet

– När man ser hur lång tid varje möbel tar att producera förstår man att de inte är dyra. Kom ihåg hur länge de håller också, ropar Knud Erik Hansen över ljudet från maskinerna.

Att introducera en ny möbel­modell på marknaden tar ungefär 24 månader från idé till färdig produkt. Under några av de skynken vi passerar står förmodligen prototyper inför kommande mässor. Under Knud Erik Hansens 17 år som vd har erfarenheten av lanseringar vuxit. Sedan 2002 har familjeföretaget under tredje generationens ledning presenterat mängder av nya möbelmodeller. De anställda vid fabriken verkar ha vant sig vid nyfikna blickar också. Vi kikar på högteknologiska robotmaskiner med 0-procentig felmarginal, pigga dygnet runt – de senaste åren har man investerat cirka 140 miljoner danska kronor och rörelsen räknar med att omsätta 1 miljard danska kronor 2022. Vi stannar till vid hantverksstationer där det flätas och slipas. Kaare Klints Faaborg Stol med fransk knytning tar 25–30 timmar att göra. Max två i veckan hinns med. Vid en stol står Benny Larsen, idag något av en kändis, med egen hashtag och allt. Under mässorna är det ofta han som visar upp företagets goda hantverksskicklighet. Att han har Wegners Y-stol tatuerad på underarmen understryker dedikationen.

Dansk design på tapeten

Under de år som Knud Erik Hansen varit »direktør« har begreppet och rörelsen »Danish modern« gått från att vara en 50 år gammal historisk epok till att återigen bli ett världs­­omspännande begrepp.

Åtta flagship stores

Familjeföretaget Carl Hansen & Søns anor, hantverkstraditionen och en grupp designers vars peak nåddes under 1950-talet ligger bakom en stor del av återuppståndelsen. Av företagets 20 formgivare hör hälften till den gyllene generationen. Företaget har numera flagship stores i New York, San Fransisco, Tokyo, Osaka, London, Milano, Stockholm och Köpenhamn. I Oslo finns ett showroom. I butikerna och på webben finns accessoarer som inte hittas hos återförsäljare.

Knud Erik knäpper upp en knapp på kavajen och sätter sig ner i en av företagets praktverk:

– Dansk design är vad det alltid har varit. Vi är kända för högkvalitativa klassiska möbler i bra material som står sig. Hantverksskicklighet, design och hjärta symboliserar vårt arbete.

Under 1942 såg sig den danska professorn och arkitekten Steen Eilert Rasmussen vid Det Kongelige Danske Kunstakademi, tvungen att försvara den kritiserade formgivaren Mogens Koch:

– Varken teknik eller affärsbolag kan skapa kulturella framsteg, men det kan klickar.

Klicken han syftade på var den som uppstått kring möbelform­givaren Kaare Klint. 1924 hade den redan då uppburne arkitektsonen och senare professorn varit med och grundat Kunstakademiets Skole for møbelkunst. Under hans vingar samlades lovande designers, förutom ovan nämnda Mogens Koch bland annat Hans J. Wegner, Børge Mogensen,
Ole Wanscher och Poul Kjaerholm. De – klicken han lärde upp, studenter eller anställda på hans arkitekt­kontor – kom att under 1940- till 1960-talet sätta danska möbler på världskartan och etablera begreppet »Danish modern«.

Formgivarna blev världskändisar

Under studierna hade eleverna fått utföra varianter av hela designhistoriens kanon. De lärde sig följa träets konturer på böjda klismosstolar, hålla igen på sparsmakade shakervarianter, testa svikten på tygklädda safaristolar och lära sig hur man med per­fektion stoppade farmorsfåtöljer. De blev fullfjädrade mästare på proportioner, formgivning, material, hantverk och snickarkonst – redo att förvalta och förbättra med funktionalitet i fokus. Med rejäla säljsatsningar i framförallt USA, blev de unga formgivarna tillsammans med samtida namn som Arne Jacobsen och Finn Juhl stjärnor som sporrade varandra till nya stordåd. De strama, nätta, enkla och obeskrivligt användarvänliga möblerna skeppades i mängder från en rad olika danska producenter. Peaken? Kanske USA:s första direktsända presidentkandidatsdiskussion 1960, då Richard Nixon och John F. Kennedy hade placerats i Hans J. Wegners cirkelstolar. Stolen har sedan dess kort och gott fått heta The chair.

Y-stolen.

Producenterna och stjärnskottens relationer började inte sällan på snedkerlaugets höstutställning i Köpenhamn, som i mitten av 1950-talet hade funnits i 30-talet år. Formgivarna startade egna arkitektkontor och knöt kontakt med flertalet företag och var minst sagt produktiva. Mer än 100 av de cirka 500 stolar som Wegner skapade under sin karriär kom i produktion. Och det var alltså bara stolarna. Under åren höll han igång en handfull producenter med sin katalog och hade i Salesco ett eget säljnätverk. Mogensen lär till och med ha ritat ännu fler möbler än Wegner under sin karriär.

– Förr stod formgivarnas namn i versaler på annonserna. Företagsnamnet syntes knappt. Vi har lyckats vända på det och numera är Carl Hansen & Søn som varumärke garant för kvalitets­möbler, berättar Knud Erik Hansen.

Historiskt var de producerande snickarfirmorna många men relativt små, med runt 20–30 anställda. Traditionen fanns. 1954 firade skrået 400 år och man marscherade i gemensam tropp till utställningslokalen på Konstindustrimuseet i Köpenhamn. Möbelfirma CarlvHansen & Søn var en av dem som fick napp. I sin första möbelserie för företaget, skapad under tre veckor 1949, gjorde Hans J. Wegner designikonerna CH22, CH23, CH24 (Y-stolen) och CH25. 2019 produceras cirka 60 av modellerna av Carl Hansen & Søn, man är den största producenten av världens mest kända formgivare.

Begreppet dog under 1970-talet

I slutet av 1960-talet ebbade begreppet Danish design ut. Även i Sverige märktes skillnad. Möbelundret var ofta förnip­pat med all skandinavisk design och begreppet hade varit av intresse även här. Mellan 1969 och 1988 nämns det engelska uttrycket i svenska Dagens Nyheter bara ett par gånger – den svenska översättningen som under 1950- och 1960-talet så gott som dagligen funnits i annonser eller redaktionellt sammanhang minskade med 75 procent.

Under 1970-talet fanns bara en liten del av produktionen kvar.

– När formgivaren Finn Juhl under 1970-talet stängde ner och flyttade sin workshop från Köpenhamn hörde man av sig till auktions­firman Bruun Rasmussen. Ett flertal modeller från den världskände formgivaren var för omständliga att flytta. Auktionsfirman tog på nåder emot dem – Juhls personal fick själva frakta dit dem. Några dagar senare kunde de läsa i dagstidningen att en av sofforna gått för 25 danska kronor. Alla blev knäckta, intresset var obefintligt, säger Anne-Louise Sommer, direktör för Designmuseum Danmark.

För en designintresserad publik kan hennes namn vara bekant. Förutom direktörstiteln på museet sitter hon i prisnämnden för Torsten och Wanja Söderbergs designpris som varje år delas ut av Röhsska museet i Göteborg. Prissumman, 1 miljon kronor gör utmärkelsen till världens största, åtminstone ekonomiskt.

Ny boom vid millennieskiftet

Hennes hyllade museum bara några stenkast från Nyhavn har sedan 2011 gått från 60 000 besökare till 300 000. Möbelhistorien tar stor plats på museet och lockar gäster både dit och till Danmark. Trapholt i Kolding och Louisiana drar även de mängder av besökare. Dansk design som begrepp är nu mer än 50 år efter att det lanserades, lika aktuellt igen.

Flera av Finn Juhls soffor nyproduceras igen, och motsvarande modeller som de som klubbades för 25 danska kronor kostar idag från 70 000 kr och klubbas för runt 30 000 kr hos auktionshusen.

Anne-Louise Sommer spårar för­ändringen till slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. En rad lyckliga omständigheter satte ljus på produkterna och upphovsmännen, det hela gick från en krusning till att bli
en stor våg.

– Med internet fick köpare större tillgång till auktionshusens objekt samtidigt som ett ökat miljömed­vetande gjorde vintage populärt. De bortglömda formgivarnas möbler började dyka upp i filmer och i magasin, och det eskalerade. Carl Hansen & Søns arbete har varit en bidragande faktor, Knud Erik Hansen hade en bra intuition, fingertoppskänsla och tajmade vågen, säger Anne-Louise.Knud Erik Hansen tog 2002 över sin brors, Jørgen Gerner Hansens, post som vd för familjeföretaget. Carl Hansen & Søn producerade då enbart klassikermöbler av Hans J. Wegner. Med tränad näsa för affärer närmade han sig familjejuvelen.

När tekniken gjorde det möjligt att serietillverka växte Carl Hansen & Sons möbelfirma i raskt takt. Innan hade det varit svårt att producera tillräckligt för att bygga upp ett lager.

Företaget grundades 1908

Hos det Øst­asiatiske Kompagni (ØK) hade han lärt sig om transporter och en global marknad. Som vd hos Dan-Foam lärde han sig att arbeta med produktförsäljning och en högteknologisk produkt (tempurmadrasser, en uppfinning från NASA med svenska Fagerdala world foams som ägare). Att familjeföretaget var hans hem tog en stund att upptäcka.

– Jag gick in i det som jag hade gått in i andra företag. Men snart förstod jag vad mina föräldrar hade gjort. 90 procent av vårt arbete bygger på grunden som de lade och respekten är stor. Vi är familjeägda och det påverkar utvecklingen. Det finns en respekt för människorna som jobbat här och vi är långsiktiga i investeringar. Att vissa anställda kände min mor har betydelse, säger Knud Erik Hansen.

Carl Hansen var 27 år när han grundade snickarföretaget i Odense, på Fyn 1908. Trots att företagandet inte fanns i släkten var han övertygad. Han var enligt egen utsago »stadens bästa hantverkare«. Carl Hansen var i början också företagets bästa säljare, ekonomi­assistent och marknadsförare. Precis som konkurrenterna drev han firman själv. Oavsett antalet beställningar fastnade han i konsultens förbannelse, han begränsades av sin egen takt: matsalsbord till en familj tog en vecka och ett matsalsbord till en annan en vecka till. Företaget växte, men något större lager hann aldrig byggas upp.

När industrialiseringen svepte över världen såg Carl Hansen möjligheterna. 1915 flyttade man till nya lokaler, med nya maskiner och kunde börja serieproducera. Billigare och med större volymer – företaget blev en institution. De som inte hoppat på tekniktåget fick bomma igen. Under 1930-talet kom sonen Holger Hansen in i firman. Han var en framåtseende dynamo, för både företaget och dansk design som helhet.

Holger förändrade företaget

Med Holger vid rodret åkte de stora tunga möblerna i mörkt trä ut sna­bbare än någon hinner säga mahogny. In kom sirliga, moderna och organiska möbler från de unga talangerna. I början av 1960-talet gick Holger plötsligt bort. Änkan Ella betalade lån och löner med Holgers livförsäkring. Sen tog hon helt utan erfarenhet över firman, uppfostrade sina båda pojkar och vårdade relationen med såväl Wegner som de anställda. Vid sin sida hade hon Jul Nygaard. En otrolig bedrift. Carl Hansen & Søn överlevde men blomstrade inte. Under 70-talet stod Y-stolen för 50 procent av företagets omsättning.

Carl Hansen & Søn satsade i rätt tid

Knud Erik Hansens visioner kom att passa som hand i handske med utvecklingen. Om massproduktion var 1910-talets stora genombrott så har digitalisering varit 2010-talets. De många små danska hantverksföre­tagen har under åren blivit färre.

De som fanns kvar arbetade ofta på äldre maskiner med ålderdomliga metoder. Om engagemanget dessutom saknades hos de nya generationerna ägare fanns sällan incitament till förändring.

Carl Hansen & Søn gasade sig fram genom det nya decenniet. Dåvarande fabriker, som växts ur löpande, moderniserades och arbetsmetoderna finslipades. Så hittades lönsamhet. 2011 köpte de Rud Rasmussen Sned­kerier, ett av Danmarks äldsta hantverksföretag. Så fick man rättig­heter till möbler från bland annat Kaare Klint och Mogens Koch. Senaste tillskottet var Søborg Møbler, då kom giganten Børge Mogensen. Förra årets Milanosensation Bodil Kjaer och hennes Inomhus-/utomhusserie skapades i samarbete med Form Portfolios. Rättigheterna till möblerna ägs, då formgivarna inte längre lever, av deras »tegnestuor« – ofta familjerna. Det är med dem man förhandlar.

Klicken samlad

– Den egensinniga formgivaren Frits Henningsen, vars stolar Signature Chair och Heritage Chair vi producerar, hade ett långt samarbete med min far. När han gick bort 1965 var han övertygad om att ingen kunde göra hans möbler rättvisa. Han önskade därför att man skulle bränna hans ritningar. Med vår historia gav familjen ändå tillåtelse till nyproduktion. Problemet var bara att det inte fanns några ritningar. Vi fick köpa stolarna på auktion och rita av dem. När vi hittade Signature Chair kostade den 200 000 kronor, säger Knud Erik Hansen.

Flera av dagens 20 formgivare med möbler hos företaget utgjorde stommen i begreppet Danish modern. Det är den där klicken som nämndes 1942. Från nestor Kaare Klint till den yngste lärjungen Kjaerholm. Löpande har Carl Hansen & Søn kommit att krypa närmare den danska designhistorien.

– Vi arbetar även med nya formgivare. Det viktigaste är att de ser hur vi arbetar med våra möbler och att de är skickliga hantverkare och goda arkitekter. Japanska Tadao Andos Dream Chair som vi började göra 2013, tog tre år att utveckla men nu är den ett utmärkt komplement till våra andra modeller.

Utvecklingen hos de danska möbelföretagen efter 1950-talet har sett ut som den hos lantbruken, kvar finns färre men större enheter.

Idag sprids återigen ordet om Danish modern. Numera finns ett gott understöd från hela Danmark. Knud Erik Hansen har visat sig ha lika stark motor som sin far. Förutom vd-­pos­ten hos Carl Hansen & Søn så är han styrelsemedlem i danska bransch­föreningen Trae og møbelindustrien och medlem i internationella avdelningen av Danska Hantverksrådet.

Historien understryker framåtanda

En gissning är att begreppet den här gången är här för att stanna. Och ju mer uppmärksamhet som rörelsen får, ju fler möbler kommer att produceras. Wegners Shell Chair är ett bra exempel på hur lyckat det kan bli. När den presenterades 1963 ansågs den för djärv och försvann. Sedan återlanseringen 1998 har den kommit att bli en storsäljare.

Det förflutna stakar ut vägen framåt i marknadsföring av både företag och rörelse. Och visst har klicken lyckats med det som klickar kunde lyckas med, enligt professor Rasmussen, nämligen att skapa kulturella framsteg. Och även om företag enligt professorn inte kunde skapa dem – så har Carl Hansen & Søn visat att företag kan bli mästare på att vårda, producera och förpacka kulturella företeelser.

– Under 2014 firade vi att det var 100 år sedan Hans J. Wegner föddes. Vi bytte då tillbaka till den logotyp han ritade för företaget 1950, det var en viktig symbolisk handling. Logotypen understryker vårt ursprung, det långa samarbetet med Wegner och vår passion för design och kreativitet, säger Knud Erik Hansen.

Ur Företagshistoria 2019:1

Text: Anders Landén, Foto: Lars Jansson

Dela med dig av dina tankar