Från inköpsförening till konsumentkooperativ

”Om vi varken kan tjäna medlemmarna eller bolaget lämnar vi verksamheten. Det vi gör måste göra nytta på något sätt.” Det säger Göran Lindblå som är ordförande i OKQ8 och vd för OK ekonomisk förening. Medlemsnyttan har också präglat de verksamheter som först IC, senare OK, har engagerat sig i.

Åren efter andra världskriget var år av stor förändring. Arbetstiden förkortades och semestern förlängdes. En lång rad sociala reformer infördes under 50- och 60-talen. I takt med att människor fick det bättre ökade även privatbilismen rejält. År 1952 fanns det 365 000 bilar i Sverige och antalet ökade snabbt, 1958 hade vi 850 000 bilar i landet. Plötsligt fanns en folklig bilism och IC fick en helt ny kategori av medlemmar: privatbilisterna. De hade inte bara bil utan även mer semester och fritid än någonsin tidigare. Och med de nya medlemmarna uppstod nya behov utöver att kunna köpa billig bensin. IC insåg tidigt att den nya bilismen krävde ny service till medlemmarna. Inspirationen hämtades ofta från USA, till exempel öppnades Sveriges första motell utanför Sundsvall 1952.

IC-medlemmarna behövde inte bara en bekväm tillvaro som bilister, det var minst lika viktigt att hjälpa dem till en god ekonomi. För att pressa ner bensinpriset infördes 1951, som första företag i världen, ett tanka-själv-system. Just att kunna göra saker själv och därmed spara pengar var också motivet till att den första gör-det-själv-anläggningen hade premiär 1962. Nu fick även de människor som flyttat till alla nybyggda lägenheter en chans att ha en plats att tvätta och meka med bilen på.

Klädtvätt och paddling

När servicenäringen växte påverkades även IC/OK. Vissa saker som biluthyrning (startade 1975) och försäljning av mopeder (startade 1978) var rätt naturliga medan andra saker kanske låg lite utanför ramen för ett bensinbolag. Dit får man nog lov att räkna lanseringen av kemtvättsautomater 1965, på 20 minuter – samma tid som det tog att spola av bilen – kunde man passa på att tvätta sina kläder.

Göran Lindblå ger en förklaring till den service som genom åren har erbjudits medlemmarna, både den mer självklara som den lite udda.

– Det fanns många kreativa människor inom organisationen och stora möjligheter att kunna prova grejor i liten skala, det var lätt att få testa sina idéer. Många verksamheter har verkligen startats med hjärtat.

Försäkringar och lån

I samarbete med försäkringsbolag tog IC/OK fram försäkringar, bland annat förarförsäkring och fritidsförsäkring. Tillsammans med Folksam tog man också i början av 1960-talet fram en förarskyddsförsäkring för mopeder. Under 1960-talet ökade resandet, både inrikes och ut i världen och OK lanserade självklart en reseförsäkring.

I samarbete med Sparbanken erbjöd OK medlemmarna ett banklån på upp till 90 procent av köpesumman vid köp av ny värmeanläggning. Lånet betalades av kvartalsvis och det enda som tillkom var gällande ränta.

Även om IC och OK under större delen av sina verksamhetsår har erbjudit medlemmarna mycket mer än bensin var det först 1970 som det skrevs in i stadgarna att man även ska bedriva detaljhandel och motorhotellverksamhet. Därmed blev det ännu mer tydligt att medlemsnyttan ska sträcka sig längre än till att bara bedriva verksamhet med bensin och oljor. På ett par decennier hade så yrkestrafikanternas Inköpscentral blivit OK, med målet att tillgodose upp emot en miljon medlemmars alla bil- och energirelaterade behov.

Författare: Ami Bergöö

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata