iZettle

Dyra och skrymmande kortterminaler fick Johan De Geer och Magnus Nilsson att utveckla en mobil kortterminal. Resultat blev iZettle, idag en ledande betaltjänst för mobiltelefoner.

Jacob De Geer är en typisk entreprenör. Knappt hade han hunnit ta examen från Handelshögskolan i Stockholm 1999 innan han inom loppet av några få år startade tre företag: marknadsföringsbolaget Tradedoubler som börsnoterades 2005, mediebyrån Tre Kronor samt videouthyrningssajten Ameibo.

Fick idén från sin fru

Idén till iZettle fick Jacob De Geer av sin fru Nicole som konstaterade att det var svårt, för att inte säga omöjligt, för företagare som saknar betalterminal att ta betalt av kunder som inte har kontanter. Problemet, som fram till dess verkade olösligt, gjorde Jacob nyfiken och han bestämde sig för att lära sig mer.

Blickade mot USA

Det visade sig att det på den amerikanska marknaden fanns företag som erbjöd säkra mobila betalningslösningar, men eftersom den amerikanska kortmarknaden skiljde sig från de europeiska och svenska marknaderna såg Jacob en gyllene affärsmöjlighet.

iZettle. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Tillsammans med Magnus Nilsson, medgrundare till riskkapitalbolagen Novestra och Nordic Wireless, bestämde sig Jacob De Geer för att förverkliga idén om en mobil betalterminal. I april 2010 grundades företaget iZettle.

Tuff start för iZettle

De kommande åren skulle bli tuffa. Vid flera tillfällen fick Jacob De Geer och Magnus Nilsson höra att de borde lägga ner projektet. ”För svårt” och ”för liten efterfrågan” var vanliga kommentarer. Men duon gav inte upp och drygt ett år senare, i augusti 2011, kunde man presentera den första versionen av tjänsten som förvandlar en vanlig iPhone, iPad eller iPod Touch till en kortterminal med chipkortläsare.

Populär bland småföretagare

Sedan dess har företaget vuxit. iZettle har etablerat sig och har sitt huvudkontor i Stockholm.Betaltjänsten har blivit populär bland småföretagare, inte minst bland torghandlare, och har dessutom minskat behovet av kassaapparater och kontanter. Företaget har enligt egna uppgifter hundratusentals användare i sammanlagt nio länder och räknar med att under de närmaste åren fortsätta växa, framför allt i Sydamerika.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *