Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1965:3 (årgång 39).
Den 23 oktober i år är det precis 5 år sedan invigningsfanfaren blåstes från NK-husets tak i Farsta.
In i det sista arbetade 100-tals NK-ister frenetiskt på att få inventarier på plats och att fylla på varor och först sekunderna före fanfaren fick städpersonalen göra sin sista utryckning och alla sa’ i kör efteråt: Tänk – vi hann! Då de 180 cm långa glastrumpeterna från Venini i Murano, prydda med vimplar i rött och guld ljöd genom Farsta Centrum får man väl också anta att en och annan person från NK i ansvarig ställning mitt i all glädjeyra kände en liten ilning i hjärttrakten och undrade: Ska prognoserna hålla?
Över förväntan
NK-Farsta nådde redan under sitt första verksamhetsår en utveckling som väl motsvarade kalkylerna. Och i den takten har det fortsatt. Man byggde givetvis inte ett stort, modernt varuhus på ”vinst och förlust” var som helst ute i terrängen. Noggranna studier och beräkningar hade gjorts innan man beslöt sig för just Farsta. Idag bor ca 40.000 människor där. De flesta har en gångtid på mindre än 15 minuter till Centrum. Ett shoppingcentra i en förort siktar givetvis också på en bilburen kundkrets. Söderort har ca. 400 000 invånare och bland dem är många bilägare och eftersom Farsta kan erbjuda ca 2 000 parkeringsplatser måste det finnas möjlighet att nå en del av dem.
Den nya förombildning som påbörjades runt Stor-Stockholm i början på 50-talet gav rika erfarenheter både byggtekniskt och kommersiellt. Farsta Centrum byggdes just i det rätta ögonblicket och har blivit ett uppvisningssamhälle där statsbesök och studiedelegationer avlöser varandra.
Fest på Torget!
Och i höst är det 5-årsjubileum på NK-Farsta och för Farsta Centrum! Farstas Företagareförening har enats om att gemensamt samla jubileumsfestligheterna till tiden 26 september – 3 oktober. Farsta Torg är en utmärkt festplats och där kommer att bjudas på jättekafferep med underhållning för barn och vuxna, utdelning av gåvor till kulturella institutioner, stipendier osv. Allt detta kommer ytterligare att säkra Farstas ställning som ett aktivt och framåtblickande samhälle. Av Företagareföreningens jubileumsbudget har också anslagits en summa till en undersökning som utförts av Handelshögskolan: Hur väljer den enskilde konsumenten sina inköpsställen? Resultatet av den undersökningen kommer att presenteras vid en diskussion senare i höst.
I NK-Farsta kommer jubileet att celebreras först och främst genom mycket förmånliga jubelköp i ett jubileumssmyckat varuhus. En del extra arrangemang beräknar man också kunna genomföra, bl. a. kommer NK:s Franska på besök till Farsta-damerna. Men framför allt ser NK-Farsta fram emot en höst laddad med försäljningsaktiviteter och med samma målmedvetna strävan som tidigare – att nå ännu flera nöjda kunder!
Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1965:3 (årgång 39).
Dela med dig av dina tankar