NK-skolan och annan personalutbildning

Runt sekelskiftet var detaljhandlarens praktiska yrke illa sett av många. När Josef Sachs väl hade gjort sitt val att satsa på branschen var han samtidigt fast besluten att höja detaljhandlarkårens status. En del av planen var att satsa på de anställda och intressera ”unga män ur goda familjer som fått en god utbildning”, gärna examen från Handelshögskolan. En annan del var att inom NK sörja för de ungas utbildning. Så såg NK-skolan dagens ljus.

NK-skolan startade redan på 1910-talet och var unik för sin tid i det att den överhuvudtaget fanns. Med Josef Sachs formulering syftade utbildningen till att:

höja de anställdas nivå, förbättra deras möjligheter till utkomst genom utveckling i yrket, att bereda kunderna trevnaden av att betjänas av en bildad och kunnig försäljare.

NK insåg att en sådan försäljare, som kan erbjuda NK-service och därigenom vara en god NK-representant, inte uppstår av sig själv. Utbildningsprogrammet omfattade först 16–18-åringar och gick i Borgarskolans regi. Efter önskemål från de äldre i ”NK-familjen” fick även de vara med.

Undervisningen var till en början endast till för pojkar mellan 16 – 18 år. Fem år senare fick även flickor gå utbildningen. Bild ur NK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Språk, ekonomi, etikett

Från början delades eleverna in i två grupper. De i grupp A läste svenska, räkning, tyska och praktisk affärskunskap. I B-gruppen var tyskan utbytt mot välskrivning. Samarbetet med Borgarskolan upphörde 1923, eftersom de äldre inte kunde beredas plats. NK engagerade då herr Holmer, utbildad vid Prince School i Nordamerika, för att modernisera och leda utbildningsprogrammet. På Holmers inrådan kom juniorkursen att omfatta väl- och rättskrivning, räkning, engelska, NK-etikett, varukännedom och det nya ämnet försäljningsteknik. De äldre läste endast försäljningsteknik och NK-etikett. På 1930-talet blev Ragnar Engström chef för NK Undervisning. NK-skolan ägde rum under betald arbetstid, till skillnad från frivilliga språkstudier efter arbetstid.

NK-skolan anordnar provförsäljning för sina elever på skoavdelningen. Bild ur NK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

NK-skolan annonserades i dagspressen. En annons från 1943 berättar att utbildningsprogrammet ”även riktar sig till ungdom, som önskar erhålla en grundlig utbildning för detaljhandelsyrket över huvud taget”. NK-skolan var alltså inte längre enbart till för de NK-anställda för en karriär inom NK. NK-skolan hade utvecklats till något som hela detaljhandelsbranschen kunde dra nytta av. Förutom den teoretiska undervisningen omfattade utbildningen även betald praktik.

Studieresor och Hvitfeldtska

En annan möjlighet till utbildning initierades genom Ragnar Sachs och A. Wennbergs fonder för utomlandsförkovran. Även ett program för personalutbyte med utländska företag fanns. Utbytet hade inletts med Sachs egna resor för att studera varuhusfenomenet på plats i England, Frankrike och Amerika. På 30-talet hade vinden vänt så tillvida att personer från utländska varuhus nu kom till Stockholm och Hamngatan för att studera NK-varuhuset med alla dess moderna lösningar beträffande teknik och logistik.

Numera, då det allmänna kan erbjuda en betydligt mer omfattande grundutbildning än det kunde 1902, har den allmänna skolgången tagit över en del av det som NK-skolan erbjöd. Även detta att blanda teori och praktik. Med start 1988 var NK Göteborg involverade i en försöksverksamhet med Affärslinjen på Hvitfeldtska gymnasiet. Av den treåriga utbildningen förlades 40 % till ett detaljhandelsföretag i Göteborg. Förutom praktik fick eleverna även delta i företagets interna utbildning.

Att sörja för de anställdas utbildning har utan tvivel varit en god investering, såväl för NK som för de anställda. Josef Sachs föresats att därigenom höja kårens status har också nått framgång. Därom vittnar intresset för detaljhandeln i grund- och gymnasieskolor landet runt.

Text: Martin Olsson för Handelns Historia

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata