Skapandet av Telia

Sverige utvecklade under 1900-talet i likhet med de flesta andra europeiska länder ett statligt telefonmonopol i form av Kungliga Telegrafverket, efter 1953 bara kallat Televerket. Detta skiljde sig något från motsvarande organisationer i grannländerna Danmark och Norge då det aldrig gavs någon formell monopolställning, men utgjorde från och med 1918 ändå ett de facto-monopol. Sverige saknade också, som enda land i Europa, länge en speciell lagstiftning på teleområdet.

Televerket drevs sedan 1912 som ett affärsverk på marknadsmässiga villkor, men organisationen började likväl bli föråldrad under 1980-talet. I takt med att den tekniska utvecklingen på teleområdet då tog fart – bland annat i form av trådlösa telefoner, telefax och mobiltelefoni – började nämligen privata konkurrenter att uppträda på den svenska marknaden. Behovet av en modernisering av Televerkets verksamhet växte därför snabbt.

Åtgärder för att utveckla och modernisera

Televerkets ledning vidtog också på grund av detta tidigt och på eget initiativ en rad åtgärder för att utveckla och modernisera verksamheten, bland annat genom att inrätta en rad dotterbolag. Bland annat etablerades 1981 Teleinvest som ett holdingbolag för dotterbolagen inom Televerkskoncernen och verket frikopplades 1984 även formellt från statsbudgeten. 1990 inleddes dessutom etableringar utanför Sverige i flera av de östeuropeiska länder som blivit fria efter Berlinmurens fall. Samtidigt började också flera internationella telebolag att etablera sig i Sverige.

Bolagiseringen av Televerket till Telia AB 1993 utgjorde därmed en logisk slutpunkt i en utveckling där verksamheten målmedvetet rörde sig bort från den gamla monopolsituationen för att kunna bli en aktör bland många andra på telemarknaden. Telia AB kunde också tack vare detta tidigt etablera sig som ett självständigt och konkurrenskraftigt företag både i Sverige och på Europas allt friare telemarknad under 1990-talet.

Författare: Anders Edwardsson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata