Hemligheten bakom exportsuccén Absolut handlar inte enbart – kanske inte heller främst – om flaskans innehåll. Minst lika viktiga är marknadsföring och design.
Relaterad film: Filmen om L.O. Smith
Centralt innehåll
- Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)
- Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar. (Design 2)
- Svensk alkohollagstiftning. (Drycker och ansvarsfull alkoholservering)
Instuderingsfrågor
- När börjar man använda brännvin i Sverige?
- Vad smakade brännvinet fram till 1870-talet?
- Vad kallade L O Smith sitt renade brännvin?
- Är det tillåtet att tillverka brännvin hemma?
- Varför minskade försäljningen av rysk vodka i USA?
- Vem ritade den berömda Absolut-flaskan?
Diskussion
- ”Allt går att sälja med mördande reklam” heter det i en gammal sång. Håller ni med, kan man sälja allt så länge marknadsföringen är bra och omfattande?
Fördjupning Marknadsföring/ Design
- Undersök hur Absolut Vodka marknadsförs i USA. Finns det några skillnader hur drycken marknadsförs i USA och Sverige och hur ser skillnaden ut?
Fördjupning Drycker och ansvarsfull alkoholservering
- I Sverige får alkoholhaltiga drycker (förutom öl upp till 3,5%) bara säljas på Systembolaget. Undersök varför staten fick monopol på denna försäljning.
Dela med dig av dina tankar