Vi har intervjuat entreprenörerna bakom Linas Matkasse. Se lektionsförslaget och filmklippet här.
Relaterade intervjuer och läsning: Svensk Handel – Swedish Stockings, Granit, Norins Ost, Polarn o Pyret, Melanders Fisk, En revolutionerande affärsidé
Centralt innehåll
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.
- Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
- Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering.
- Grundläggande budgeteringsformer, bokföring och bokslut.
- Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1)
- Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet.
- Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer. (Företagsekonomi 2)
- Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
- Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
- Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
- Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1a1)
- Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
- Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
- Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
- Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
- Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
- Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
- Informationssökning och informationsbearbetning, till exempel via internet.
- Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
- Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
- Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. (Naturkunskap 1a1, 1b)
Instuderingsfrågor
- Vad innebär konceptet Linas Matkasse?
- Hur föddes affärsidén?
- Vad blev genombrottet?
- Vad var målbilden och när börjades det att ta ut lön?
- Vilka är det som arbetar i teamet idag? Nämn några som ingår i den breda kompetensen.
- Hur många typer av matkassar finns det att välja på och vad är syftet med det?
- I vilka andra länder, utöver Sverige, har man etablerat sig i?
Diskussion
- Vad anser ni om hemleveranser av färdigplanerade matkassar?
- Vilka faktorer spelar in för att bygga upp ett varumärke? Måste man vara entreprenöriell?
Fördjupning Samhällskunskap/ Företagsekonomi/ Naturkunskap/ Entreprenörskap/ och företagande
Hållbarhetsinitiativ:
- Undersök Linas Matkasses fantastiska biståndsprojekt Plate for Plate och se hur företaget arbetar med hållbar utveckling.
Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi/ Branschkunskap inom handel och administration
Först på marknaden:
- Redan i oktober 2007 grundades Middagsfrid som var först i världen med konceptet hemleverans av färdigplanerade matkassar. Ta reda på vem som står bakom denna revolutionerande affärsidé.
Dela med dig av dina tankar