Företagsamma Stockholm: Essinge Brogata 6, Lilla Essingen, Weekday

Jeansprofessorn Örjan Andersson är grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Sedan H&M köpte företaget 2010 har Örjan fortsatt att starta nya klädmärken. Följ med till Essinge Brogata 6 på Lilla Essingen där Örjan öppnade sin första butik Weekend som bara hade öppet på söndagar.

 

I början av 2000-talet bestämde sig jeansfantasten Örjan Andersson starta egen verksamhet. När han fick tips om en gammal tobaksaffär på Lilla Essingen i Stockholm som var ledig slog han till. I den gamla lokalen öppnade han second-hand butiken Weekend. Namnet kom av att butiken bara hade öppet på söndagar. Det här var under en tid då second-hand fortfarande var någonting nytt i Stockholm. Dessutom var det en stor chansning att öppna butik på Lilla Essingen, en bra bit från stadens centrum. Butiken blev dock snabbt en succé och kunderna vallfärdade dit.

Skriven och inläst av Centrum för Näringslivshistorias arkivpedagog Anahi Davila Eriksson. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria.

Det här är en del av en serie – lyssna på fler poddar här >>

Örjan Andersson

Nya telefonkatalogen skulle tryckas och de ringde Örjan och frågade: ”Ja vad har du för titel”. Och då sa han mest på skämt ”Ja du kan kalla mig ”jeansprofessorn” och sen så kom det på pränt i katalogen. Text ur Susanna Molanders Uppsats i Etnologi 2006. Foto: David Magnusson/SVD/TT

Essinge Brogata 6 – Lilla Essingen, Weekday

Vi står på Lilla Essingen närmare bestämt på Essinge Brogata 6. Och det var här på denna lilla ö som Örjan Andersson öppnade sin secondhand-butik Weekend i början av 2000-talet.

I lokalen hade det tidigare funnits en tobaksaffär som nu skulle flytta och hemma hos sina föräldrar råkade Örjan se annonsen i Gula Tidningen om denna lediga lokal på knappt 30 kvm och slog till då.

Som anställd på JC fick Örjan, som fått upp intresset för jeans redan i gymnasiet, bli ansvarig för denimavdelningen i tio års tid. Men han hade en passion för secondhandkläder och tillsammans med några vänner drog han i gång sitt hobbyprojekt: Weekend – namnet kom av att butiken här på Essinge Brogata 6 bara var öppen på söndagar.

På plats kunde man inte handla med kort. Skulle en kund köpa en jacka på över tusenlappen och inte hade kontanter bad Örjan kunden att gå till livsmedelsbutiken på andra sidan gatan och köpa något litet och med det ta ut pengar. Detta gjorde att Örjan hamnade i klinch med personalen där som skällde ut honom och sa till honom att lägga av med det där.

Örjan blev känd för sin serviceanda. Vid ett tillfälle var det en kund som skulle köpa på sig flera plagg men var tvungen att ta ut pengar på Bankomat. Närmaste Bankomat ligger än i dag vid DN-skrapan ca. 15 minuters gångavstånd fram och tillbaka. Örjan räckte då fram sina bilnycklar till den förbryllade kunden och lät denne köra hans rostiga Golf dit och tillbaka. Kunderna, nöjda och glada, återvände alltid och mycket tidigt började butiken att få stammisar som vallfärdade till den lilla ön.

Lilla Secondhand-butiken gjorde succé och bara ett par år senare vågade Örjan flytta in sin verksamhet till Olofsgatan, en bakgata till Hötorget, mitt i Stockholm city. Och den nya butiken hade ett brett utbud av secondhand, men även kläder från en rad svenska och utländska modeskapare som var svåra att hitta på andra ställen år 2002.

Men kunderna ville ha mer och efterfrågade kläder med en lägre prislapp. Örjans lösning blev att starta klädmärket Cheap Monday med fokus på billiga och snygga kläder. Medan märkesjeans från andra tillverkare kostade närmare 1000 paret såldes ett par från Cheap Monday för 400 kronor.

Det var nu alla började vallfärda till nya butiken på Olofsgatan, både stammisar men nu även nya kunder i alla åldrar. Alla ville de åt dessa tajta Cheap Mondays i stretchigt jeanstyg med döskallen på baksidan. Örjan och hans team lyckades kombinera coolhet med låga priser.

Denna affärsidé blev en försäljningssuccé som lyfte hela butiksverksamheten och bara inom några år hade Weekday, som det numera heter, butiker i både Stockholm, Göteborg och Malmö.

År 2008 köpte Hennes och Mauritz 60% av Fabric Scandinavien, koncernen som då ägde Cheap Monday, Weekday och Monki, för hela 564 miljoner kronor. Det gjorde Örjan Andersson och hans tre medgrundare ekonomiskt oberoende. Men redan några år därpå satsade Örjan på soloprojektet Från Ö till A, en butik som han öppnade i Skanstull på Södermalm.

 

Källor:

– Susanna Molanders Uppsats i Etnologi: ”Det är inne att tänka själv – Berättelser om och i ett företag (2006)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *