Idén var att rädda ryggarna på 70-talets skolbarn, men under snart fyra decennier har nu Kånken använts till att bära omkring allt från läxor och utflyktsprylar till datorer och träningskläder.
Åke Nordin startade företaget Fjällräven 1960. Huvudkontor var familjens enrummare strax utanför Örnsköldsvik och i källaren låg verkstaden som fungerade som fabrik och utvecklingsavdelning under de första åren. Då, 1960, hade han redan under tio års tid hunnit experimentera fram olika ryggsäcksmodeller. Allt hade startat när den unge Åke, som också var scout, skulle fjällvandra och inte hittade någon bekväm ryggsäck för vandringen. Han utvecklade därför sin egen, och väl ute på fjället väckte hans skapelse uppmärksamhet, framför allt bland de samer han mötte. Nästa gång Åke gick ut på vandring tog han fler ryggsäckar med sig och sålde till intresserade. Ett friluftsföretag var fött.
I slutet av 70-talet blev axelväskor populära bland skolbarn. Fler och fler började uppmärksamma att ryggproblem också blev vanligare och kröp längre ned i åldrarna. Åke Nordin och hans Fjällräven lanserade därför 1978 en ryggsäck med namnet Kånken. Storleksmässigt var det viktigt att barnen fick plats med sina pärmar i den nya ryggsäcken. För att bestämma proportionerna använde man Stockholms telefonkatalog som mall. Förutom huvudfacket med stor öppning fick den två sidofickor och en ficka med dragkedja på framsidan. Den gjordes i ett slitstarkt tyg med smala axelremmar, ett handtag upptill, reflex i logotypen och det man kanske mest förknippar med Kånken – den klassiska sittdynan i ryggfickan. Själva namnet Kånken kommer från ordet kånka, synonym till att bära.
Idén med att bära ryggsäck spred sig snabbt och det gjorde även Kånken. Snart blev ryggsäcken en vanlig syn på förskolor och mulleskolor runt om i landet. Idag är Kånken fortfarande lika populär. Den klassiska modellen säljs som aldrig förr, men även den nyare Kånken mini som lanserades 2002 har blivit en storsäljare. Ryggsäcken som en gång skapades för att hålla barnens ryggar raka har blivit en trendprodukt som lika ofta syns på citychica runt omkring i världens storstäder som på Mullebarn på utflykt.
Ur Företagshistoria 2014:2.
Författare: Sara Johansson
Dela med dig av dina tankar