Betaltjänsten Klarna

Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson startade Klarna tillsammans 2005. På åtta år har de förvandlat sin idé, om betalning via faktura vid näthandel, till ett multinationellt företag.

Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson träffades när de studerade på Handelshögskolan i Stockholm. De hade alla upplevt problem när de handlat varor på internet. Framför allt kändes det väldigt osäkert och svårt.

Trygg e-handel

För att kunna erbjuda en lösning på problemet utvecklade de en affärsidé som gick ut på att alla som handlade på internet, oavsett om man sålde eller köpte, känna sig säkra. Företaget, som de kallade Kreditor, skulle ta hela risken för köpet. De skulle ta ansvar för allt som hade med betalningen att göra när vid köp av varor över internet. Fördelen med detta var att Kreditor betalade e-handlaren redan vid beställningen så att denne inte behövde vara orolig för att kunden inte skulle betala sina varor. Kunden å sin sida fick 30 dagar på sig att betala och hann få sin vara innan den betalades. Idén stötte på motstånd.

Arbetade i motvind

När de presenterade affärsidén på en entreprenörstävling arrangerad av Handelshögskolan var det ingen som trodde på företaget. Juryn ansåg att det var kortbetalning som var framtiden och att fakturabetalningar snart skulle vara utdött. Idén slutande bland de sista i tävlingen.

Snabb tillväxt

Men Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson gav inte upp. De fortsatte att utveckla sin idé och 2005 startade de sitt företag. Därefter gick utvecklingen i rekordfart. 2007 hade företaget 30 anställda och 1000 butiker på kundlistan.

Namnbyte och utlandsexpansion

Vid samma tid blev även investeringsfirman Investment AB Öresund, med den kände affärsmannen Sven Hagströmer, delägare. 2009 bestämde fattade företaget beslut om att expandera utanför Sverige. Men dessförinnan ville man byta namn på företaget till något som var mer internationellt gångbart. Resultatet blev Klarna. Idag är Klarna ett av de snabbast växande företagen i Sverige. De finns i sju länder, har över 800 anställda och mer än 10 miljoner kunder.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata