Kockums var en av de stora verkstadsindustrier som utgjorde ryggraden i det svenska näringslivet under den högindustriella epoken.
Kockums verksamhet i Malmö har sitt ursprung i Kockums Mekaniska Verkstad, grundat av Frans Henrik Kockum 1840 (från 1977 Kockums AB). Kockums var länge Malmös största industri och varvet var under ett par år störst i världen.
Kockums Mekaniska Verkstad grundades som ett gjuteri och mekanisk verkstad vid Davidshall i Malmö. Första fartyget levererades från en varvsanläggning vid Västra hamnen 1873. Kockums byggde örlogsfartyg, ubåtar och handelsfartyg. Under efterkrigstiden satte man ständigt nya rekord med allt större tankfartyg.
Kockums byggde också upp en omfattande landbaserad industri med bland annat tillverkning av grävmaskiner i Landskrona samt sågverks- och skogsmaskiner i Söderhamn.
År 1974 stod världens största bockkran klar på varvet. Men oljekrisen gjorde att beställningarna av tankfartyg upphörde och företaget hamnade i en allt djupare kris. 1979 tog statliga Svenska Varv tar över Kockums varvsrörelse. Statsföretag övertog den övriga industriverksamheten.
Den civila fartygsproduktionen upphörde i Malmö 1987 men varvet fortsatte att konstruera och tillverka ubåtar. Två år senare blev Karlskronavarvet en del av Kockums. 1998 upphörde tillverkningen av ubåtar i Malmö. Fortfarande konstrueras ubåtar här men tillverkningen äger rum i Karlskrona. Kockums ubåtar är världsledande inom smygteknik.
1999 köptes Kockums av tyska HDW-koncernen som i sin tur köptes av tyska Thyssen Krupp 2005. Kockums bytte 2013 namn till ThyssenKrupp Marine Systems AB.
Dela med dig av dina tankar