Skönhetspionjären

Knut Wulff var frisören som vigde sitt liv åt kosmetik och skönhetsprodukter, och kom att grunda det franskklingande varumärket Pierre Robert som under en tid var Nordens största skönhetsföretag.

Historien om Knut Wulffs skönhetsimperium kan sägas börja med hans far, Gustav Wulff. Gustav och brodern Hermann kom från Tyskland och flyttade 1910 från Hamburg till Malmö. De båda bröderna var utbildade frisörer och hade fått anställning vid en av dåtidens mest eleganta salonger i Malmö, Salong Sauer. 1912 gifte sig Gustav med Magda Broman och ett år senare föddes deras förste son, Knut. Samma år lämnade bröderna sina anställningar hos Salong Sauer och startade eget under namnet Wulffs Rak & Frisersalong som var uppdelad i två verksamheter, en herr- och en damfrisering. Verksamheten blomstrade och medan Hermann var mer inriktad på herrfrisering började Gustav ägna sig alltmer åt damklippning. Det fanns bara ett fåtal frisersalonger för damer i Malmö vid den här tiden men bröderna Wulff var beredda på den stigande efterfrågan av damklippningar. Efter första världskrigets slut och i och med kvinnors ökade självständighet, började modet att förändras. Kläderna blev ledigare och frisyrerna likaså.

Gustav flyttade efter några år sin salong till större lokaler. I entrén byggdes ett stort mottagningsrum där man sålde parfymer och eau-de-cologner. Här såldes också parfymerat hårvatten som var det första i sitt slag i Sverige. Gustav hade inte bara en frisörutbildning i bagaget utan var också utbildad parfymör och det var han som tillverkade de väldoftande vätskorna i källaren under salongen på Adelgatan. Produkterna såldes förutom till salongens kunder också till parfymerier och kemikalieaffärer runt om i landet.

Skönhetssalongen i Arkaden, Malmö, 1961. Upp till 50 kunder kunde behandlas samtidigt, efter en ombyggnation till en modern öppen planlösning. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Kung Gustav V var ofta i Skåne för att besöka de olika slotten för att umgås och jaga, och det var Gustav Wulff som fick i uppdrag att raka och klippa kungen. Kungen blev så nöjd med resultatet att han inte bara blev en återkommande kund utan utnämnde också Gustav Wulff till hovfrisör 1920. Att på frisersalongerna kunna visa upp diplomet med det kungliga emblemet blev en kvalitetsstämpel och imponerade på kunderna.

Knut tog över

Men säg den lycka som varar. Efter att ha drabbats av flera personliga motgångar bestämde sig Gustav Wulff för att lämna Malmö och sälja salongerna i slutet av 1920-talet. Den då 17-årige sonen Knut tog, med hjälp av släktingar, ett banklån på 10 000 kronor och köpte faderns verksamhet. Det var en stor summa då en spårvagnsbiljett till exempel kostade 15 öre. Men Knut var fast besluten om att driva verksamheten vidare och hade tydliga visioner om vart han var på väg. Modet med de nya, kortare frisyrerna och accepterandet av att färga håret skapade en stor efterfrågan på damfrisörer. De populära frisyrerna krävde noggrant stajlade, klippta och lagda hår. Knut Wulff reste till Hamburg i tre månader för att praktisera på en damfrisering och kom hem med viktiga kunskaper i teknik och styling.

Den första tiden kantades av ekonomiska problem, på grund av den rådande depressionen. Knut lyckades dock hålla verksamheten flytande och kunde snart till och med expandera och starta upp fler salonger. Knut var inte bara en skicklig frisör, han var också en slipad affärsman och förstod tidigt vikten av att exponera sitt företag. 1934 införde han sin första annons för salongen i tidningen Sydsvenskan. I annonsen fanns ett citat av en tysk filmstjärna som talade gott om den behandling han fått på salongen i Malmö.

På sommaren 1937 öppnade Knut en salong i Falsterbo, den skånska idyll där de rika och berömda gärna spenderade sina somrar. Tack vare sitt redan goda rykte lyckades han, precis som sin far, dra till sig kungliga kunder. Han fick god kontakt med prinsessan Sibylla som var en återkommande kund. Vid besöken brukade Knut skänka prinsessan en skönhetsprodukt och 1952 blev han utsedd till kunglig hovleverantör. Det var också Knut som fick äran att klippa vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf, för allra första gången då han var ett par år gammal.

Monsieur Robert

Knut hade under sina tonår hjälpt till i sin fars salong med att blanda och tappa parfymer och hårvatten på flaska. Antagligen var det där som intresset för skönhetsprodukter väcktes. När hans moster Anna bad honom att ta över hennes frisersalong vid mitten av 1930-talet såg han en möjlighet att omvandla verksamheten och enbart satsa på damfrisering. På salongen, som låg på Södergatan i Malmö, började man nu även erbjuda skönhetsbehandlingar sommanikyr, pedikyr, ansiktsbehandlingar och makeup. Kunderna strömmade till och efter två år hade salongen 14 anställda.

Monsieur Robert var Knut Wulffs eget kosmetikamärke, med recept från modelandet Frankrike. På bilden ses bland annat läppstift, mascara och eyeliner. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Knut kände ständigt pressen att ligga i framkant vad gällde de senaste trenderna och teknikerna, och fortsatte att vidareutbilda sig inom frisöryrket. Under en inspirationsresa till Paris där han bland annat skulle besöka L’Oréals skola, ska Knut ha träffat en man som titulerades Monsieur Robert och som tillverkade kosmetika. Knut berättar i boken »Skönhetens entreprenör« om att han där köpte recept och tillverkningsrätt för en exklusiv liten serie skönhetsprodukter. Dessa blev basen i den skönhetsserie han sedan lanserade under namnet Monsieur Robert på sina salonger. Den kompletta makeup-serien Mille Colori innehöll bland annat underlagscrème, ögonskuggor, mascara, eyeliner, puder, nagellack och läppstift som blev en stor succé. Allt fler kvinnor hade börjat använda smink och skönhetsidealet var Hollywoods kvinnliga skådespelare som inspirerade kvinnor att lägga mer tid och pengar på smink, hud- och hårvård. Monsieur Robert blev snabbt ett populärt skönhetsmärke och ett måste i den trendmedvetna kvinnans skönhetsrutin.

Krämen gjorde succé

I mitten av 1940-talet inredde han ett litet laboratorium i källaren i villan där han bodde tillsammans med sin familj. Här tillverkades de första produkterna. Redan från början tog man avstånd från att testa produkterna på djur. Det var i källaren som Knut tog fram en av Sveriges mest köpta skönhetsprodukter genom tiderna – hudkrämen Lait de Beauté, mer känd som LdB. Krämen ska han ha blandat ihop i en vanlig köksmaskin. Verksamheten växte snart ur den lilla källaren och tillverkningen flyttade till nya, större lokaler. Produkterna såldes inte bara på salong, utan med hjälp av kringresande försäljare som spred dem ut i landet.

1959 startade Knut Wulff skönhetsskolan Pierre Robert. Utbildningen, som var på ett år, gav eleverna kunskaper i bland annat varukännedom, kemi, försäljningsteknik och franska. Under 1960-talet bytte även varumärket Monsieur Robert namn till Pierre Robert. Namnet var en kombination av Knut Wulffs båda söners förnamn, Pierre och Robert. Under 1960-talet startade man en brevkurs för biträden i parfym- och färghandeln, som cirka 7 000 personer genomgick. Det startades även en distanskurs för vanliga konsumenter där deltagarna fick tips och råd om makeup och hudvård. Allt eftersom fasades nu salongverksamheten ut ur företaget. Kändisar och societeten hade vallfärdat till Wulffs salonger i Malmö, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn men på 1970-talet såldes den sista salongen och Knut Wulff fokuserade nu endast på skönhetsprodukter. Förutom smink var han med och tog fram flera framgångsrika hud- och hårvårdsserier som Naturelle, Jane Hellen, PR for men och Maxelle.

Brann för yrket

Att Knut Wulff var väldigt involverad i sina företag och i framtagandet av nya produkter kan hans familj intyga. I en intervju i Sveriges Radio berättar sonen Robert om hur fadern kunde komma hem efter en arbetsdag med halva ansiktet sminkat och med färg på naglarna. Knut Wulff brann för sitt yrke och hade en klar och tydlig vision för sina produkter. Tack vare sina täta samarbeten med franska modehus hade han stenkoll på de kommande trenderna och kunde anpassa sina produkter därefter. Under 1970-talet stod hans företag för hälften av all hudvård i Sverige och en tredjedel av kosmetiken. Koncernen hade cirka 350 anställda vid den här tiden, och det var då som Knut bestämde sig för att sälja. Storföretaget Unilever hade i flera år jobbat för att få köpa upp Pierre Robert men det skulle dröja till 1975 innan han faktiskt sålde företaget. Han stannade kvar som vd i tre år innan han gick i pension 65 år gammal.

Jane Hellen riktade sig till en yngre publik och det röda läppstiftet blev Sveriges mest sålda. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Men, det visade sig vara allt för tidigt för Knut att pensionera sig. Han kunde inte släppa idéerna på nya produkter och 1980 startade han som delägare upp ett nytt företag. Här lanserades en ny kosmetikserie baserad på örter som fick namnet Fleur de Santé. Produkterna såldes via postorder och franchisebutiker och blev en stor framgång. När Knut fyllt 70 började han dock varva ned och blev i stället konsult. Unilever, som köpt Pierre Robert och dess varumärken, lade ned kosmetikproduktionen i Sverige i mitten av 1990-talet.

2002 avled Knut Wulff, 89 år gammal. Fyra år senare relanserades Pierre Robert som ett underklädesmärke och ägs i dag av Pierre Robert Group med bas i Norge. Det framgångsrika varumärket LdB ägs i dag av Orkla Care och tillverkningen sker i Falun.

 

Text ur Företagshistoria 2023:2

Skribent: Renée Nilsson är frilansskribent och illustratör, hemmahörande i Hälsingland.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *