Jan Stenbeck och förändringen av mediamarknaden

Hur viktig är företagsledaren för ett bolags utveckling? Det finns givetvis inget generellt svar på den frågan.

Relaterad läsning: Jan Stenbeck, Mobiltelefonens historia

Centralt innehåll

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)

Instuderingsfrågor

  1. Författaren jämför Stenbeck med några andra kända entreprenörer, vilka?
  2. Hur stora var familjen Stenbecks tillgångar 2013?
  3. Vad är familjens företagssfär mest känd för?
  4. Vad hette bolaget som Jan Stenbeck ärvde efter sin far?
  5. På vilket sätt använde han detta bolags tillgångar?
  6. Vilket år startade Stenbeck Millicom?
  7. Vilken typ av licenser lyckades Millicom komma över?
  8. Vad hette Stenbecks bolag för mobiltelefoni i Sverige?
  9. Vilket år introducerades GSM-nätet i Sverige?
  10. Vilket var det första större sportevenemanget som TV3 sände?
  11. Vad står förkortningen MTG för?
  12. På vilket sätt har Jan Stenbecks bolag ändrats i och med att dottern Christina Stenbeck tog över?

Diskussion

  • Stenbeck menade att ”teknik slår politik”, vad tror ni han menade med det?

Fördjupning

  • Tre av de mest kända svenska entreprenörerna är Jan Stenbeck, Ivar Kreuger och Ingvar Kamprad. Undersök vilka likheter och skillnader som finns mellan dessa och försök komma fram till vad som gjorde just dessa personer så framgångsrika.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata