Kontokortets resa i tiden

”Vi tar det på kortet”. Frasen var ett tecken på bärarens status och förmögenhet. I dag är den vardag. Snart är det så självklart att betala med kontokort, att den inte behöver sägas.

Relaterad läsning: Erik Elinder introducerade VISA-kortet i Sverige

Centralt innehåll

  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. Den internationella ekonomins och handelns utveckling med hjälp av ekonomiska teorier, utifrån både ett historiskt och ett nutida perspektiv. Den internationella ekonomins och handelns effekter för länders välfärd och för miljön. (Internationell ekonomi)
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer. (Teknik 1)

Instuderingsfrågor

  1. Vad gjorde bensinbolagen när bilismen började växa under 1920-talet?
  2. Vad gjorde en del företag i USA på slutet av 30-talet för att förhindra förfalskning av kort?
  3. Vilket var Sveriges första kreditkort och hur såg det ut?
  4. Varför är kreditkortet så nära en världsvaluta vi kommer?
  5. Hur registrerades en försäljning innan kreditkortet?
  6. Vad är fördelen med kontokortet för säljföretagen?
  7. Vad var Sverige först med i Europa?
  8. Vad blev starten för Eurocard och hur kom dess expansion att se ut?
  9. Vilken efterfråga har bedrägeririsker och avgifter skapat?

Diskussion

Hur tror ni att betaltjänsterna kommer att se ut i framtiden? Diskutera kring hur det kan tänkas se ut framöver – kommer kontokorten att slås ut helt av en annan betaltjänst? Och i sådant fall hur tror ni att dessa nya betaltjänster kommer att se ut?

Fördjupning Branschkunskap inom handel och administration/ Teknik 1

Det tog tid att koppla ihop köpare och säljare och bygga ett ömsesidigt förtroende för kontokorten. Idag gör tekniken det möjligt att möta efterfrågan på nya betalningssystem. Undersök hur betaltjänsten Swish kom till och hur dess funktion ser ut.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata