Utvecklingen av svensk handel

Inom ekonomisk historia uppmärksammas sällan profiler från handeln. Särskilt gäller det för perioden mellan 1700-talets stora handelshus, som Tottie & Arfwedson, och det sena 1900-talets Ingvar Kamprad och Erling Persson. Den ökade betydelsen för handel och tjänsteproduktion kommer sannolikt att ändra på detta. Handelns och dess nydanares historia blir viktiga att lyfta fram.

Relaterad läsning: Kooperatören som vann: ICAs Hakon SwensonBeslutet som ritade om den svenska matkartanIngvar Kamprad

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.  (Branschkunskap inom handel och administration)

Instuderingsfrågor

  1. Vem blev 1900-talets främste svenske handlare enligt omröstningen i Dagens handel?
  2. Vilken typ av varor sålde Erling Persson i början av sin karriär?
  3. Vilka företag drev Hakon Swenson och Albin Johansson?
  4. Vilken är den stora skillnaden på ICA och KF?
  5. Vilket företag var Helen Wellton delägare i?
  6. Vilken var Rolf Millqvists affärsidé?
  7. Vilka monopol har Harry Franzén och Krister Hanner utmanat?

Diskussion

  • Vad krävs för att lyckas med en affärsidé?

Fördjupning

  • Undersök hur och varför ICA bildades och vilka fördelar de handlare som anslöt sig till ICA fick i jämförelse med de fria handlarna.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata