Filmen banade väg för vardagssuccé

Max Factor utvecklade sitt Pan cake-smink för filmduken men när det släpptes för kommersiellt bruk blev det deras mest framgångsrika produkt någonsin.

Maksymilian Faktorowicz föddes i Polen 1877 och var av polsk­judisk börd. Redan vid nio års ålder fick han kontakt med skönhetsindustrin då han gick lärling hos en perukmakare. Efter avslutad militärtjänst i Ryssland öppnade han eget och sålde bland annat handgjord rouge, sminkkrämer och peruker. Kringresande teatersällskap använde gärna hans smink och blev stamkunder. Han anlitades också av den ryska tsarfamiljen och the Russian Imperial Opera. De ökande antijudiska strömningarna i Polen gjorde dock att han emigrerade till USA 1904. Där slog han sig ner i Los Angeles och bytte namn till Max Factor. Precis i rätt tid hamnade han i den växande filmindustrin i Hollywood. Han anlitades flitigt av den växande branschen och blev så småningom ledande i makeup industrin med sitt imperium Max Factor & Company.

Max Factor sminkar skådespelerskan Jean Harlow, 1929. Bildkälla: The Hollywood Museum.

Pan cake­sminket skapades för den nya filmtekniken med pankromatisk film och speciellt för det ledande märket Technicolor – de för färg känsliga bilderna krävde en ny typ av teknik

Fetsminket som använts innan fungerade inte alls. Den skarpa ljussättningen gjorde att glansen i fet­ sminket reflekterade alla omkring liggande färger från dekoren vilket gav skådespelarna märkliga hud toner. Efter två års utveckling hade Max och Frank Factor utvecklat sin så kallade Pan cake­makeup. Produkten dök först upp i filmen Vogues of 1938, från 1937. Det var till skillnad från fetsminket vattenavvisande och hindrade fukt från att tränga igenom, något som vållat problem då man arbetade i filmstudions varma lampljus. Sminket var ett pigmenterat matt puder som pressats till en kaka och som applicerades med fuktig svamp. Ett år senare utvecklade Frank Factor en Pancake­ serie för vardagligt bruk och succén var ett faktum.

Pan cake-sminket från Max Factor gjordes för filmbranschen, men kom att hamna på var kvinnas kinder. Skådespelerskan June Allysson var modellen i reklamen. Bilder: The Hollywood Museum.

Företagshistoria 2019:3

Text: Jenny Stendahl

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *