Filmen banade väg för vardagssuccé

Max Factor utvecklade sitt Pan cake-smink för filmduken men när det släpptes för kommersiellt bruk blev det deras mest framgångsrika produkt någonsin.

Maksymilian Faktorowicz föddes i Polen 1877 och var av polsk­judisk börd. Redan vid nio års ålder fick han kontakt med skönhetsindustrin då han gick lärling hos en perukmakare. Efter avslutad militärtjänst i Ryssland öppnade han eget och sålde bland annat handgjord rouge, sminkkrämer och peruker. Kringresande teatersällskap använde gärna hans smink och blev stamkunder. Han anlitades också av den ryska tsarfamiljen och the Russian Imperial Opera. De ökande antijudiska strömningarna i Polen gjorde dock att han emigrerade till USA 1904. Där slog han sig ner i Los Angeles och bytte namn till Max Factor. Precis i rätt tid hamnade han i den växande filmindustrin i Hollywood. Han anlitades flitigt av den växande branschen och blev så småningom ledande i makeup industrin med sitt imperium Max Factor & Company.

Max Factor sminkar skådespelerskan Jean Harlow, 1929. Bildkälla: The Hollywood Museum.

Pan cake­sminket skapades för den nya filmtekniken med pankromatisk film och speciellt för det ledande märket Technicolor – de för färg känsliga bilderna krävde en ny typ av teknik

Fetsminket som använts innan fungerade inte alls. Den skarpa ljussättningen gjorde att glansen i fet­ sminket reflekterade alla omkring liggande färger från dekoren vilket gav skådespelarna märkliga hud toner. Efter två års utveckling hade Max och Frank Factor utvecklat sin så kallade Pan cake­makeup. Produkten dök först upp i filmen Vogues of 1938, från 1937. Det var till skillnad från fetsminket vattenavvisande och hindrade fukt från att tränga igenom, något som vållat problem då man arbetade i filmstudions varma lampljus. Sminket var ett pigmenterat matt puder som pressats till en kaka och som applicerades med fuktig svamp. Ett år senare utvecklade Frank Factor en Pancake­ serie för vardagligt bruk och succén var ett faktum.

Pan cake-sminket från Max Factor gjordes för filmbranschen, men kom att hamna på var kvinnas kinder. Skådespelerskan June Allysson var modellen i reklamen. Bilder: The Hollywood Museum.

Företagshistoria 2019:3

Text: Jenny Stendahl

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata