Företagsamma Stockholm: Folkungagatan 110, Fernando Di Luca

Den 25-årige Fernando Di Luca kom på en Lambretta från Rimini till Stockholm 1961. Han fick snabbt ett jobb som diskare på Grand Hôtel. Han mötte kärleken på dansgolvet i Stockholms vimlet som fick honom att stanna i Sverige. Men det var en sak som fattades: olivoljan. Följ med till Folkungagatan 110 där olivoljekungen Di Luca har sitt huvudkontor idag.

 

År 1971 startade Fernando företaget Zeta för att importera italienska livsmedel till Sverige. Några år senare blev han agent för Barilla och försökte lära svenska folket att pasta kunde vara något annat än makaroner. Grossisterna tyckte dock att det var onödigt att ta in så många olika sorters pasta. Mest brann Di Luca för olivoljan. Innan han fick svenska livsmedelsbutiker att ta in den i sortimentet 1974 kunde man köpa olivolja på apoteket som laxermedel eller möjligen i färghandeln som lösningsmedel. Det ville Fernando ändra på.

Skriven och inläst av Centrum för Näringslivshistorias arkivpedagog Anahi Davila Eriksson. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria.

Bildkälla: diluca.se

Folkungagatan 110, Fernando di Luca

Vi står på Folkungagatan 110 utanför familjeföretaget Di Luca & Di Lucas restaurang och vinbar Deli di Luca här på Södermalm i Stockholm. Och just här inne bjuds gästerna på genuina italienska klassiker som anpassas till en gedigen vinlista från de flesta regioner i Italien. I dag säljer företaget matvaruprodukter som var och varannan svensk har hemma i skafferiet. Men hur började allt och varför byggde man ett italienskt matimperium just här i Sverige?

Flera av oss har sett reklamfilmerna på TV om hur grundaren Fernando Di Luca sätter sig på sin Lambretta år 1961 och lämnar både sina föräldrar och sin födelsestad i den italienska regionen Fano mot nya äventyr. Det många inte vet är destinationen från början inte alls var Sverige. Resmålet var egentligen Storbritannien, för att lära sig att prata engelska. Först skulle Fernando bara göra ett kort stopp i Sverige.

60 år senare är han fortfarande kvar i landet och räknas som en av våra största entreprenörer. Det blev kärleken som fick honom att stanna kvar. Han minns hur han gillade utelivet här. Han var en fena på att dansa, allt ifrån rockanroll till cha-cha-cha på anrika Nalens dansgolv. Det dröjde inte länge innan han träffade kärleken, svenskan Lousie och gifte sig och bildade familj.

Fernando fick snabbt jobb inom hotellbranschen och ett tag arbetade han som diskare på Grand Hôtel i Stockholm. Samma hotell som drevs av hotelldirektrisen Wilhelmina Skogh 60 år tidigare. Ni vet hon som var känd för att ha lyft ett nedgånget Grand Hôtel genom att låta bygga annexet vinterträdgården som blev en världssuccé men även för att ha introducerat olivoljan i Sverige.

Men under 1960-talet fanns det ingen olivolja att tala om i de svenska köken. Det fanns då på Apoteket och såldes i småflaskor som laxermedel. Fernando saknade olivoljan i sin matlagning och som receptionist på Hotell Scandic Malmen på Södermalm. Det var här han började fundera på hur han skulle kunde utveckla matkulturen och introducera olivoljan i de svenska hemmen.

1971 lanserar därför Fernando: Zeta Majsolja i handeln. Ingen var ju intresserad av olivolja på den här tiden så att satsa på Majsolja var ett säkert kort. Sedan lanserade Fernando pasta och tog då in det italienska märket Barilla år 1974. Detta blev en stor succé och öppnad en dörr för olivoljan att göra entré i de svenska köken. Det var då Sverige äntligen var redo att omfamna olivoljan och i dag finns Fernando Di Lucas produkter överallt  i affärerna och räknas som ett måste när det vankas italienska klassiker i köket.

Denna artikel är del av en stadsvandring.

Tillbaka till Vitabergs-rundan!

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata