En ödmjuk företagsledare med sinne för framgång

Vad är en bra säljare och en god entreprenör? Vad betyder affärsidén för ett företag? Vad anser du är viktigast för dagens företagsledare? Hur kommer det sig att H&M har fungerat i 70 år? Få reda på vad grundaren Erling Perssons vision och mål var för företaget som resulterade i en framgångssaga.

Relaterad läsning: H&M:s grundare Erling Persson, Sveriges modegigant mot nya mål och Bra ledarskap med bäst före-datum

Centralt innehåll:

  • Företagets roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1)
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet (Företagsekonomi 2)
  • Ledarskap och organisation. I samband med det behandlas konflikthantering. (Entreprenörskap och företagande)
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor:

  1. Hur var Erling Perssons ställning till charkbranschen?
  2. Vilken var den första affärsidén som Erling fick? Vad var tanken med den?
  3. Vad lärde sig Erling på den första affären han gjorde?
  4. Vilka affärer lyckades Erling driva i början på 1940-talet?
  5. Vad drog Erling för lärdom av sin roadtrip i USA?
  6. Nåddes några stordriftsfördelar och vilken blev den första rationaliseringen?
  7. När fick Hennes sällskap av Mauritz och vad innebar det?
  8. Fanns det några konkurrenter i Sverige?
  9. Vad var H&M:s affärsidé?
  10. Varför måste ”moralen finnas rakt igenom företaget” enligt Erling Persson?
  11. Hur viktigt är fackkunnandet?
  12. Varför satsar H&M på de mest etablerade modellerna i sin reklam?
  13. Vad har det inneburit att ha ett ”öppet kapital”?
  14. Hur löser man generationsskiften i ett familjeföretag, enligt Erling?
  15. Vad tänkte Erling Persson på vid anställning av butikschefer?

Diskussion

  • Vilken typ av entreprenör tycker du att Erling Persson var? Vad ansåg han själv? Ge exempel.
  • Vad är en bra säljare? Vad ansåg Erling och håller du med honom?
  • Vad betyder affärsidén för ett företag enligt dig? Vad ansåg Erling?
  • Vad anser du är viktigast för dagens företagsledare? Håller du med Erling i frågan? Motivera ditt svar.
  • Erling Perssons motto: ”Man ska vara så dum att man inte tvekar att ge sig in i affärerna men så klok så man kan reda upp det man gett sig in i”. Diskutera om skolutbildning inom detaljhandeln behövs eller om man endast kan klara sig på talang.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Företagsekonomi

  • På frågan om vilka kunder H&M har svarade Erling Persson: ”– Vi har vår kundkrets. Vi säljer till unga och vi har hela skiktet av kunder”. Ta reda på hur H&M:s kundkretsen ser ut idag – vilka riktar man in sig på och varför gör man det?
  • Ta reda på vilken typ av ledare Erling Person var (Läs: Bra ledarskap med bäst före-datum). Skulle du ha varit en liknade företagsledare eller hade du gjort på annat sätt?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata