Historien om framgångsrika Stadium

Historien om Stadium tog sin början när bröderna Ulf och Bo Eklöf bestämde sig för att bli bäst på sport och sportmode. Drivna av en enorm energi och entreprenörsanda, vände upp och ner på allting vad traditionell sporthandel hette. 2017 fyllde en av Europas största sportkedjor 30 år.

Relaterad läsning: Ulf Eklöf, Bo Eklöf, Jofa satte Sverige på kartan, Sportjohan – sportkläder från BollebygdVarumärket som blev en statlig thrillerBagheera – träningsskor och sportkläder från DalarnaTekokrisen knäckte inte BoråsTeko – en hemmamarknad i krisHistory Marketing: Så arbetar Adidas med sin historia

Diskussion

Sveriges starkaste varumärken 2021:

  • Ikea är Sveriges starkaste varumärke inom detaljhandeln, enligt en färsk rankning som marknadsundersökningsföretaget YouGov gjorde år 2021. Inom kategorin kläder är det däremot Stadium som är varumärket inom sporthandeln som toppar rankninglistan. Se på rankinglistan nedan och diskutera varför ni tror att dessa detaljhandelskedjor hamnat i denna ordning.

Sveriges topp 10-lista inom klädhandel 2021:

  1. Stadium 26,4
  2. Adidas 21,6
  3. Intersport 20,3
  4. Nike 19,7
  5. Dressmann 19,7
  6. Lindex 19,1
  7. Kappahl 18,7
  8. H&M 15,9
  9. Zalando 15,0
  10. XXL 13,4

Stadiums hållbarhetsrapportering:

  • År 2013 hållbarhetsrapporterade Stadium för första gången. Jämför hållbarhetsrapporten från år 2013/14 med den senaste hållbarhetsrapporten ni kommer åt. Diskutera hur ni tycker att hållbarhetsrapporterna skiljer sig åt och vad de har gemensamt.

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Företagsekonomi/ Historia/ Design/ Branschkunskap inom handel och administration

Intervju med Stadiums grundare Ulf Eklöf:

  • Se filmklippet (2022) nedan där Annelie Svensson, ordförande i Norrköping Handel, möter Stadiums grundare Ulf Eklöf för samtal om företagets 50-åriga historia.

När svenska Jofa blev en del av Adidas:

Sportkläder från Bollebygd:

  • I dag är sportindustrin en av de mest globaliserade industrierna där gymnastikskor och matchtröjor fraktas över hela världen från de sydostasiatiska fabrikerna. I Olsfors i Bollebygd minner Sportjohans lokaler om en svunnen tid då sportkläder tillverkades i Sverige. Undersök Sportjohans historia.

Sportjohans kataloger blev populära i många hem.

Bagheera – Träningsskor och sportkläder från Dalarna:

  • Träningsskor och sneakers har i mångt och mycket blivit synonymt med globala jättar som Adidas och Nike. Men under 1980-talet gav sig ett svenskt märke in i matchen om kundernas gunst. Undersök svenska Bagheeras historia.

Vilken färg hade du? De flesta som växte upp i Sverige under 1980-talet har en relation till Bagheera-overallerna som skapades i Avesta. Bildkälla: Bagheera och Therese Asplund.

Varumärket som blev en svensk thriller:

Björn Borg visar upp plagg ur sommar- och höstkollektionen 1984. Bild ur Björn Borgs historiska bildarkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Centralt innehåll

  • Försäljningsteknik och argumentation.
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1, 2)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *