Läskedryckens historia

Det fanns en tid när vattnet från en surbrunn var det bästa man kunde tänka sig. Med 1800 talets intåg blev den jästa Sockerdrickan allt populärare och snart skulle en uppsjö av smaker och färger se dagens ljus.

Relaterad läsning: Tyskar für alles, Ramlösa, Ingen jul utan Roberts äkta julmust, Julens viktigaste dryck, Läsk över kaj, Det kom ett brev…

Fördjupning Historia/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande/ Internationell ekonomi/ Företagsekonomi

Grundaren av Ramlösa:

  • Garpar var ett öknamn på tyskar under medeltiden. Både då och senare har tyska invandrare kommit till Sverige och de har betytt mycket för vår ekonomi och utveckling. Undersök mer om Ramlösas grundare samt hur det svenska näringslivet påverkats av den tyska invandringen.

Neonreklam för Ramlösa på Centralpalatset i Stockholm.

Fördjupning Marknadsföring/ Internationell ekonomi/ Historia

Coca-Colas företagsarkiv:

  • Undersök hur Coca-Cola arbetar med sin historia och hur företagsarkivet används i företagets marknadsföring.

Så stärker historien konsumentvarumärken:

  • Lyssna på samtalet nedan mellan Ted Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, lett av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Samtalet var en del av History Marketing Summit 2016.

Fanta 75 år – reklamfilmen som blev ett fiasko:

  • Fanta uppkom i Nazityskland under andra världskriget. Coca-Colas tyska dotterbolag försökte nämligen i det längsta fortsätta tillverka Coca-Cola, vilket var en dryck som i början av kriget dracks minst lika mycket av tyska soldater som av amerikanska. Då USA förde ett handelsembargo mot Tyskland under kriget uppfann Tyskarna en egen läsk som de kallade Fanta (av tyskans Fantasie). När Fanta skulle fira 75 år gjordes en reklamfilm i samband med jubileet – som plockades bort omedelbart och som i dag går under namnet #FantaFail. Se på reklamfilmen nedan och undersök varför den var tvungen att slopas.

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia

Julmustens historia:

Period: 1965. Deponent: Carlsberg Sverige. Motiv-ID: PRI003226

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1b, 1a1, 1a2)
  • Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. Den internationella ekonomins och handelns utveckling med hjälp av ekonomiska teorier, utifrån både ett historiskt och ett nutida perspektiv. Den internationella ekonomins och handelns effekter för länders välfärd och för miljön. (Internationell ekonomi)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata