Läskedryckens historia

Det fanns en tid när vattnet från en surbrunn var det bästa man kunde tänka sig. Med 1800 talets intåg blev den jästa Sockerdrickan allt populärare och snart skulle en uppsjö av smaker och färger se dagens ljus.

Relaterad läsning: Tyskar für alles, Ramlösa, Ingen jul utan Roberts äkta julmust, Julens viktigaste dryck, Läsk över kaj, Det kom ett brev…

Fördjupning Historia/ Samhällskunskap/ Entreprenörskap/ och företagande/ Internationell ekonomi/ Företagsekonomi

Grundaren av Ramlösa:

  • Garpar var ett öknamn på tyskar under medeltiden. Både då och senare har tyska invandrare kommit till Sverige och de har betytt mycket för vår ekonomi och utveckling. Undersök mer om Ramlösas grundare samt hur det svenska näringslivet påverkats av den tyska invandringen.

Neonreklam för Ramlösa på Centralpalatset i Stockholm.

Fördjupning Marknadsföring/ Internationell ekonomi/ Historia

Coca-Colas företagsarkiv:

  • Undersök hur Coca-Cola arbetar med sin historia och hur företagsarkivet används i företagets marknadsföring.

Så stärker historien konsumentvarumärken:

  • Lyssna på samtalet nedan mellan Ted Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, lett av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Samtalet var en del av History Marketing Summit 2016.

Fanta 75 år – reklamfilmen som blev ett fiasko:

  • Fanta uppkom i Nazityskland under andra världskriget. Coca-Colas tyska dotterbolag försökte nämligen i det längsta fortsätta tillverka Coca-Cola, vilket var en dryck som i början av kriget dracks minst lika mycket av tyska soldater som av amerikanska. Då USA förde ett handelsembargo mot Tyskland under kriget uppfann Tyskarna en egen läsk som de kallade Fanta (av tyskans Fantasie). När Fanta skulle fira 75 år gjordes en reklamfilm i samband med jubileet – som plockades bort omedelbart och som i dag går under namnet #FantaFail. Se på reklamfilmen nedan och undersök varför den var tvungen att slopas.

Fördjupning Entreprenörskap/ och företagande/ Historia

Julmustens historia:

Period: 1965. Deponent: Carlsberg Sverige. Motiv-ID: PRI003226

Centralt innehåll

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1b, 1a1, 1a2)
  • Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. Den internationella ekonomins och handelns utveckling med hjälp av ekonomiska teorier, utifrån både ett historiskt och ett nutida perspektiv. Den internationella ekonomins och handelns effekter för länders välfärd och för miljön. (Internationell ekonomi)
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt. (Entreprenörskap)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *