Nyckeln till framgång

Genom att konsekvent gå mot strömmen och samtidigt trotsa krisen i modebranschen omsätter Lager 157 idag en miljard kronor. Bakom framgången står en grundare som aldrig dragit sig för att ta i lite extra oavsett om han suttit i vd-stolen, på cykelsadeln eller tävlat i fäders spår.

Relaterad läsning: Handelns historia: intervju med entreprenör Gun Nowak – Face Stockholm, Handelns historia: Intervju med Adam Brånby – Woolpower, Handelns historia: intervju med entreprenör Pär Svärdson – Apotea, Handelns historia: intervju med entreprenör Marie Walleberg – ImseVimse

Centralt innehåll:

  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse.
  • Företagsekonomiska begrepp och metoder inom kunskapsområdena kalkylering, marknadsföring och redovisning.
  • Utvärdering av det fiktiva företagets verksamhet med uppföljning av ekonomiskt resultat. I samband med det utvärdering av gruppens eller den egna arbetsprocessen. (Entreprenörskap och företagande)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
  • Grundläggande projektmetodik: hur man formulerar mål, planerar, organiserar och fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i nätverk. (Entreprenörskap)
  • Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.
  • Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller samt kalkylering. (Företagsekonomi 1)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv. (Branschkunskap inom handel och administration)

Instuderingsfrågor

  1. Vad var Stefan Palms motto när han öppnade den första Lager 157-butiken i Västra Götalands län?
  2. Vad var Stefans vision när han startade företaget?
  3. Hur tacklade han begräsningen som uppstod?
  4. Vad höll Stefan vaken om nätterna?
  5. Hur ser Stefan Palms arbetsmoral ut?
  6. Vad anser han är tävlingsmänniskans största problem?
  7. Vad innebär det att vara en tävlingsmänniska enligt Stefan?
  8. Varför anser Stefan att arbetet han lägger ner kräver reflektion och utvärdering?
  9. Vad tror Stefan Palm är nyckeln till hans framgång?

Diskussion

  • Vad anser ni om Stefan Palms ambitioner och arbetsmoral?

Fördjupning Företagsekonomi/ Entreprenörskap/ Entreprenörskap och företagande 

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata