H&M – en framgångssaga

Hur gör man för att lyckas på 54 marknader med olika kulturer, traditioner, religioner och dessutom stora skillnader då det gäller frågor om marknad, företagstänkande, medarbetarpolicy, juridik, människorätt och genussyn?

Läs om modegiganten H&M:s otroliga framgångssaga.

Relaterad läsning: Björn Borg – varumärket som blev en statlig thriller, Katja of SwedenMah-Jong och Från textil – och konfektionsindustri till modeunder

Centralt innehåll:

  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 2)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
  • Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. (Samhällskunskap 1b)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. (Historia 1a2)
  • Några viktiga lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagstiftning.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)

Instuderingsfrågor

  1. Vem var Erling Persson?
  2. Vad upptäckte han i New York efter världskrigets slut?
  3. Var öppnades första affären och vad hette den?
  4. Sedan vilket år har företaget varit det mest framgångsrika på den svenska börsen?
  5. Hur kom ”Mauritz” in i företagsnamnet?
  6. När och hur blir H&M ett globalt företag?
  7. Vart skulle affären ligga enligt Erling Persson?
  8. Vilka andra modeföretag ingår i dagens H&M-koncern?
  9. Hur har H&M svarat på konkurrensen?
  10. Vad har H&M blivit anklagat för?
  11. Varför äger inte H&M några egna fabriker?
  12. Vilka värderingar baseras H&M:s starka företagskultur på?
  13. 13: Vilka designerkollektioner startade H&M år 2004 och varför är detta en win-win situation ?
  14. Hur och varför har företaget dokumenterat sin historia?

Diskussion

  • Vad anser ni om H&M:s ledord: ”Mode och kvalitet till bästa pris” och termen ”Fast fashion?
  • Varför har H&M:s arbetskraft fått hård kritik? Har ni någon lösning på hur man kan ändra på arbetsvillkoren och fortfarande hålla sig till ”Fast fashion”?

Fördjupning Samhällskunskap/ Marknadsföring / Entreprenörskap och företagande

  • Ta reda på hur man kan göra för att lyckas på flera marknader (54 st. som H&M lyckats göra) med olika kulturer, traditioner, religioner och dessutom stora skillnader då det gäller frågor om marknad, företagstänkande, medarbetarpolicy, juridik, människorätt och genussyn?

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata