Från Mah-Jong till Valminbolaget. Hos Kristina Torsson finns kreativitet, entreprenörskap och ideologisk övertygelse i lycklig förening. Att mode som kulturuttryck ofta speglar nya samhällsföreteelser är i dag ett erkänt faktum. Inte sällan har mode dessutom blivit tolk för politiska uppfattningar och ställningstaganden.
Relaterad läsning: Från Mah-Jong till Valminbolaget, Svensk modehistoria, Ett kvalitativt mode , Snickers Workwear – en svensk klädsuccé
Centralt innehåll
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
- Affärsidéns utformning och betydelse. I samband med det behandlas affärsplanens uppbyggnad och funktion. (Företagsekonomi 2)
- Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
- Internationell marknadsföring. (Marknadsföring)
- Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
- Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. (Samhällskunskap 1a2)
- Design och designerns roll i samhället med fokus på människors olika behov och förutsättningar, till exempel utifrån genus eller funktionshinder.
- Grundläggande design- och kulturhistoria. Begrepp, stilar och material. (Design 1)
Fördjupning Samhällskunskap/ Design/ Företagsekonomi/ Marknadsföring
Hållbart mode:
- Vad är ett hållbart mode? Kristina Torssons kreativitet, entreprenörskap och ideologiska övertygelse förenades i hennes mode som blev tolk för politiska uppfattningar och ställningstaganden under 60- och 70-talet. Undersök Kristina Torssons värdegrund om tidlöshet och hållbarhet.
Dela med dig av dina tankar