Mildas marknadsföring

Milda är en klassiker i det svenska köket. Ända sedan 1943 har den godaste maten lagats med hjälp av margarinet och idag är Milda ett helt koncept. Allt från noviser till proffs i köket har varit margarinets ansikten utåt i olika marknadsföringskampanjer under alla år som företaget funnits.

Relaterad läsning: Fjällbrynt messmör, Hur de svenska ostsorterna uppkom, Ulrika Eleonora Lindström skapade Västerbottensosten, Norins ost bryter ny mark med magkänsla, Flora i folkhemmet, En pigg pensionär

Centralt innehåll

  • Grundläggande arbetsuppgifter inom yrkesområdet, till exempel bakning, styckning, matlagning, servering, planering och inköp, med möjlig fördjupning inom något eller några områden.
  • Metoder, material, maskiner och annan utrustning som används inom respektive yrkesområde.
  • Måltiden som helhet, till exempel mat, dryck, bröd, charkuteriprodukter, servering och service. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagshistoria 1, 2)
  • Lagar och andra bestämmelser som styr marknadsföring. I samband med det behandlas etik och hållbar utveckling inom marknadsföring.
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring. (Marknadsföring)
  • Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används.
  • Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar.
  • Design- och kulturhistoria med fokus på analys och reflektion. (Design 1, 2)

Instuderingsfrågor

  1. Vilka vände sig Milda margarin till en början?
  2. På vilket sätt var Milda margarin överlägsen konkurrenterna?
  3. Varför valde husmödrarna Milda?
  4. Vem var symbol för varumärket?
  5. Vem stod för marknadsföringen under 1950-talet?
  6. Vad inträffade år 1955 och varför?
  7. Hur och varför skyddades Milda år 1958?

Diskussion

  • Milda margarin börjar sin resa år 1943 då de lanseras med fokus på husmödrar i de svenska hushållen. Se klippet ”Det moderna äktenskapet” nedan och diskutera hur mycket som har förändrats inom det svenska hushållet.

Fördjupning Marknadsföring/ Historia/ Företagsekonomi/ Design

Hälsoargument i marknadsföringen:

  • Hälsoargument har förekommit inom Mildas marknadsföringen under olika perioder. På 1940-talet var det vitamineringen med tillsatt A- och D-vitamin, på 1970-talet framhölls Mildas naturliga råvaror ”utan färgtillsatser” och under det tidiga 1990-talet betonades att margarinet innehöll mindre skadligt fett och kolesterol än smör. Se på reklamfilmen nedan ur Mildas digitala arkiv:

Floras reklamfilmer:

  • Till Mildafamiljen hör det första mjuka margarinet Flora, vars väldesignade ask prytt många svenska bordsdukar. Även bredbara Flora siktade in sig på hälsa så som Milda (se klippet nedan).

Flora i folkhemmet:

  • Flora var unikt när det introducerades i butikerna vintern 1965. Inget margarin hade tidigare varit bredbart direkt från kylskåpet. Succén hos konsumenterna blev omedelbar. Undersök varför Flora blev ett med det svenska folkhemmet.

Flora lanserar en limiterad sommarförpackning specialdesignad av Lars Wallin:

  • I maj 2014 fick Flora en ny kostym. Ta del av intervjun som gjordes med modeskaparen Lars Wallin där han berättar om hur han inspirerats av äkta svenskt hantverk som för tankarna till svenska sommarstugor och blomstrande ängar.

Bild: flora.se

Mildas sex steg för god hållbarhet:

Skärmdump: milda.se

Fördjupning Branschkunskap inom restaurang och livsmedel/ Historia

Ur arkivet:

Mildas kokbok Mat helt enkelt från år 2002.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *