Ung Företagsamhet

Vi har länge arbetat med Ung Företagsamhet och har haft som mål att även samarbeta med UF-lärare på skolor runt om i landet. I maj 2018 förverkligades detta då vi träffade UF-lärare Anna Lindgren och Liselotte Hemström på SM i UF i Stockholm.

Centrum för Näringslivshistorias skolsajt Företagskällan medverkade på SM i UF:s lärarkonferens 2018 och höll en föreläsning om History Marketing. I den fullsatta lokalen satt Påhlmans gymnasiums UF-lärare Anna Lindgren och Liselotte Hemström som senare kom fram och ville inleda ett samarbete!

SM i UF på Stockholmsmässan 2018. UF -lärare Anna Lindgren och Liselotte Hemström med Företagskällans redaktör Anahi Davila i mitten. Bild från Påhlmans gymnasiums instagram.

Vi bjöd ut Anna och Liselotte att fira Näringsfrihetens dag med oss på Fotografiska i Stockholm i juni samma år. Där fanns även flera andra UF-skolor på plats. Tillsammans med Företagskällan berättade de för åhörarna hur vi hade tänkt att samarbeta under kommande läsår.

Företagskällan välkomnar UF-lärare Anna Lindgren och Liselotte Hemström upp på scenen på Fotografiska den 18 juni 2018.

Företagskällan blev bjuden till Påhlmans gymnasium fem gånger under våren och hösten 2018. Där planerade vi och lade upp programmet för kommande workshops och studiebesök. Företagskällan fick även glädjen att besöka Påhlmans gymnasium där vi fick föreläsa för 150 elever i åk 3 som skulle starta UF-företag läsåret 2018/19.

Innan sommarlovet 2018 var Anna Lindgren och Liselotte Hemström hos oss på Centrum för Näringslivshistoria tillsammans med UF-kollegorna Denny Nordberg och Hector Mazzaglia. På agendan fanns att hitta passande källmaterial för att skapa workshops och övningar kring företagskulturer.

Företagskällans redaktör Anahi Davila med UF-lärare Liselotte Hemström och Hector Mazzaglia på Centrum för Näringslivshistoria.

Vi valde att använda oss av Nordiska Kompaniets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Källmaterialet eleverna sedan fick arbeta med var NK:s personaltidning: ”Kompanirullan” från år 1927 – 1960. Där framgår mycket tydligt hur ledarskapet och organisationen fungerade på varuhuset.

Eleverna fick även bekanta sig med entreprenören och NK:s grundare Josef Sachs samt fick en visning i arkivet som avslut på besöket. Det blev totalt fem grupper av dessa 150 st. elever som kom ut till oss i Alvik, Stockholm för en workshop under våren 2019.

Josef Sachs grundare av varuhuset Nordiska Kompaniet startade även en NK-skola, med undervisning på arbetstid, för sina anställda.

Innan besöket fick eleverna förbereda sig genom att läsa en artikel om NK på Företagskällan:

Organisationskulturens påverkan på NK!

I din grupp kommer ni att läsa en artikel (som är under ditt gruppnummer). Varje grupp kommer fokusera på:

  1. Vad handlar artikeln om?
  2. Vad var mest intressant som togs upp i artikeln, enligt er?

Sammanfatta och presentera ovanstående punkter. Lämna in er sammanfattning på ca en halv A4-sida i er mapp på teams. Jag kommer då åt ert material samt ni även kommer åt varandras anteckningar.  Detta är en muntlig och skriftlig uppgift. Presentera även ovanstående punkter inför klassen! Ni kommer att lära er av varandra genom denna uppgift!

Lycka till!  /Anna, Liselotte, Denny och Hector.

Den okända kunden – NK:s invit till medelklassen på 1920 – och 30-talen

NK under Josef Sachs

Kroppskontakt och ekonomi – varor och genusarbetsdelning på NK 1950 – 1970

Inför studiebesöket fick eleverna förbereda sig med hjälp av NK-artiklar på Företagskällan.

Din klädsel i arbetet

Det nya sättet att handla. Nöje eller nytta?

NK – invigning av Sveriges första riktiga varuhus

Väl på plats blev eleverna tilldelade en tidsepok per grupp:

Instruktioner till NK:s företagskultur och entreprenörskapande genom tiderna!

I grupp ska ni utifrån NK:s personaltidningar hitta exempel från den tidsepok som ni fått tilldelad, som ni tycker är intressanta. Använd gärna hjälpfrågorna. Se nedan. Skriv ner era svar/anteckningar.

Redovisa sedan, där ni ger exempel på något från era anteckningar inför klassen. Lycka till!  /Anna, Liselotte, Denny och Hector

Grupp 1: Årtal 1927 – 1928 och 1929 – 1930 samt 1931 – 1933. Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Vilka är NK:s tio budord? (1927 1928)
  • Varför NK är populärt i Argentina? (1928)
  • Vilka är NK:s idrottsaktiviteter? Hitta exempel och hur de är en del av företagskulturen.

Grupp 2: Årtal 1934 – 1936 och 1937 – 1938 (före Krigstiden) Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Hur man gör och inte gör på en mässa?
  • Du skall… Du skall inte (1934 – 1936)

Grupp 3: Årtal 1939 – 1940 och 1941 – 1942 samt 1943 – 1944 (under Andra världskriget) Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Vem är en god försäljare? (1943 – 1944)
  • Hur gör man en budget? Hur lär de sina anställda att göra en budget? (1941 – 1942)
  • Titta på idrottsnytt, om vad det senaste är!

Grupp 4: Årtal 1945 – 1946 och 1947 – 1948 samt 1949 – 1950. Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Vad innebär ’Det är brist på pappret i landet’? (1945 – 1946)
  • Hur byggde Josef Sachs NK-andan? Artikel: Omtanke och Välfärd (1949)

Grupp 5: Årtal 1951 – 1952 och 1953 – 1954. Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Att arbeta sig frisk. Hur arbetar NK med det? (1951 – 1952)
  • Hur arbetar NK med ergonomin med fokus på ’Ge er stol en chans’? (1951 – 1952)
  • Vad handlar ’Sätt och etikett i telefon’ om? (1953)

Grupp 6: Årtal 1955 – 1959 och 1960 – 1965. Hjälpfrågor (om ni inte hittar några andra exempel):

  • Hur arbetar NK med klädkod? Årtal för 1915. (1960 – 1965)
  • Hur arbetar NK med personalvård och stresshantering? (1960 – 1965)
  • Vad menas med ’Creative Merchandising’? (1960 – 1965)

Glada årskurs treor på plats i Centrum för Näringslivshistorias forskarsal VT-2019.

I skolan fortsatte arbetet:

Centrum för Näringslivstoria med fokus på NK

  • Individuell uppgift: I uppgiften ska du fokusera på två områden:
  • Företagskulturer och ledarskap. Hitta exempel på detta utifrån olika tidsperioder. Ni kommer få delade olika personaltidningar från NK som heter Kompanirullen. Kom ihåg att företagskultur består av båda hårda delar (rutiner, styrning, ledarstilar och organisationsformer) och mjuka värden (gemensamma värderingar, historier, myter och symboler).
  • Samhällsutveckling. Hur har NK påverkat samhället? Hur arbetade NK och företagsledningen för att bredda sitt företag? Ge olika exempel på entreprenörskapandet bakom NK:s utveckling. Hur gick t ex Josef Sachs tillväga?
  • Dessa frågor kan gå in i varandra. Du kan skriva i punktform eller i löpande text.
  • Ni har en lektion på er att skriva uppgiften. Om ni inte hinner på lektionstiden får ni se det som en läxa. Skriv cirka 1 till max 2 sidor. Tänk kvalitet före kvantitet.

UF-lärarnas reflektioner och utvärdering:

  • Intressant material
  • Inspirerande för elever
  • Lärorikt
  • Möjlighet att se flera företag hos Centrum för Näringslivshistoria
  • Till hösten har vi nya idéer hur vi utvecklar samarbetet.

Kurser de har använt materialet i: Entreprenörskap, Ledarskap och organisation och Marknadsföring.

Hur använder vi detta i UF?

  • Josef Sachs som inspiratör till våra elever och UF-företagare!

  • Vi vill förankra kunskapen om vikten av en god företagskultur och vikten att påverka samhällsutvecklingen till elevernas UF-företag.

  • Vikten av inspiration, driv och engagemang!

Samarbetet mellan Företagskällan och Påhlmans gymnasium kommer att fortsätta framöver, vilket är fantastiskt roligt!

Vi fick även glädjen att sitta i juryn på Påhlmans gymnasiums Draknäste våren 2019 och kommer att fortsätta sitta i juryn framöver.

Påhlmans Gymnasiums Draknäste VT-2019. Bildkälla: Påhlmans gymnasium.

Fler gymnasieskolor har nu tagit kontakt med Företagskällan för att planera inför kommande workshops, tema-veckor, skolbesök och gymnasiearbete. Via ett samarbete med oss får ni hjälp att fylla er undervisning med källor och material från näringslivets historia.

Varmt välkomna!

Dela med dig av dina tankar