Branschöverskridande tekniska lösningar

Moderna techbolagen Spotify, Mojang, King och Klarna jobbar med teknik som passar lika bra i spel- som i bankvärlden. Branschöverskridande tekniska lösningar är dock inget nytt fenomen.

Relaterad läsning: Spotify förändrade musikbranschen, Spotify: ”Jobb är något man gör, inte något man går till”, Skaparen av Minecraft – Markus Persson, King, Klarna, Spel – en underhållningsbransch större än Hollywood, Boo.com och it-bubblan som sprack iZettle, Utforskare av nya världar

Instuderingsfrågor

  1. Vad har dagens techbolag gemensamt?
  2. Vad var grundtanken med streamingtjänsten Spotify?
  3. Vilka produkter använder vi i dag som har sin grund i rymdteknik?

Fördjupning

Spotify förändrade musikbranschen:

  • När Martin Lorentzon och Daniel Ek startade sitt företag var tanken egentligen inte att förändra musikbranschen. Ta reda på hur Spotify kom till.
  • Gustav Söderström, chef på Spotify, berättar i filmklippet (på engelska) nedan om företagets resa.

Företagskulturen på Spotify:

  • Helt plötsligt bryter ett företag mot allt vedertaget – om hur man jobbar i företag. På Spotify kommer de anställda framöver att få jobba från var de vill. För ”jobb är något man gör, inte något man går till”. Katarina Berg, Spotifys globala hr-chef, berättar mer om detta brott mot historiska arbetssätt i den här filmen från historiebrukskonferensen History Marketing Summit 2021. Se filmklippet nedan där Katarina Berg berättar om företagskulturen på Spotify.

Intervju med Spotifys personalchef:

  • Katarina Berg är personalchef (CHRO – Chief Human Resources Officer) på Spotify och har tidigare arbetat med personalfrågor i liknande roller inom Preem, Swedbank och Kanal 5 och har varit med på Spotifys resa sedan 2013. I arbetet med att bygga upp företaget, med världen som arbetsfält, har Katarina Berg med sig en förebild – som hon kallar ”den svenska modellen”. Undersök vad denna modell innefattar samt ta reda på vad Spotify anser är viktigt inom digital utveckling.

Bild: Katarina Berg, CHRO – Chief Human Resources Officer, Spotify

Minecraft – en global succé:

  • Minecraft släpptes 2011 och blev snabbt en global succé. Framgången har gjort spelutvecklaren Markus Persson världsberömd och till miljardär efter att han sålde sitt Mojang. Undersök hur bolaget har fortsatt sin succébana.

Bild: Markus Persson.

iZettle – en ledande betaltjänst för mobiltelefoner:

  • Dyra och skrymmande kortterminaler fick Johan De Geer och Magnus Nilsson att utveckla en mobil kortterminal. Resultat blev iZettle, i dag en ledande betaltjänst för mobiltelefoner. Undersök hur iZettle-duon fick sin affärsidé.

Foto: Jonas Ekströmer/TT.

King står bakom spelsuccén Candy Crush Saga:

Foto: Jessica Gow/TT.

Trygg e-handel med Klarna:

  • Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson startade Klarna tillsammans 2005. Undersök hur Klarnatrion har förvandlat sin idé, om betalning via faktura vid näthandel, till ett multinationellt företag.

Foto: Klarna

It-bubblan som sprack:

  • Det låter som ett skämt, men under it-bubblans dagar kunde några ungdomar få låna över 100 miljoner dollar utan att ha annat att komma med än en vag framtidsvision om designstyrda företag och en värld av näthandel. Det enda som räknades var ytan och företaget hann bli värt 400 miljoner dollar utan att någonsin få igång verksamheten. Ta reda på it-bubblans historia och varför den sprack i början på 2000-talet.

Centralt innehåll

  • Anpassning av molntjänster och internetbaserade tjänster
  • Installation av olika kommunikationsprogram för snabbmeddelanden och sociala medier. (Multimediasystem)
  • Program, till exempel enklare kommunikationsprogram och applikationsprogram för mobila enheter. (Datorteknik 1a, 1b)
  • Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden.
  • Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer.
  • Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. (Teknik 1)
  • Teorier och tendenser inom området marknadsföring.
  • Marknads- och omvärldsanalys. I samband med det behandlas metoder och analysverktyg för marknadsinformation.
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion. (Marknadsföring)
  • Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning. (Entreprenörskap)
  • Produktutvecklingsprocessens olika faser och deras innehåll.
  • Vägen från idé till att starta företag. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i olika former av nätverk. Affärsidéns utformning och betydelse. (Entreprenörskap och företagande)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
  • Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus. (Ledarskap och organisation)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *