Sveriges största cykeltillverkare

På Dragarbrunnsgatan 25 i Uppsala startade Anders Fredrik Nyman 1873 en finmekanisk verkstad. Tanken var att han främst skulle syssla med bland annat slipningar och reparationer av kirurgiska instrument, men en fantastiskt snillrik nymodighet skulle ändra på den saken.

Relaterad läsning: Birger Svensson grundade Monark, Cykelkungen Salvatore Grimaldi, Autopeden – fluga som aldrig lyfte, Anders Fredrik Nyman, Verkstadsindustrin – en mångfacetterad sektor, Anställningsförmåner, Motorcyklar och blixtlås: svensk-amerikanska uppfinningar, Plastcykeln Itera

Instuderingsfrågor

  1. Vilken tanke hade Anders Fredrik Nyman när han startade sitt företag?
  2. På vilket sätt är cykeln en fantastisk uppfinning?
  3. Vad inträffade år 1888 och året därpå?
  4. Varför döptes förtagets varumärke för cyklar Hermes?
  5. Vilka storslagna planer hade bröderna Nyman?
  6. Hur många cyklar tillverkades under år 1920?
  7. Varför var företaget med om motgångar under denna tid?
  8. Vilka andra cykelmärken kom företaget över när andra cykeltillverkare värvades?
  9. Hur lyckades Nymans hålla sig flytande under andra världskriget?
  10. På vilket sätt dominerade företaget marknaden efter kriget?
  11. Vilka motgångar förde efterkrigstiden med sig och hur tacklades dessa?

Diskussion

Industriminnen:

  • I filmklippet nedan visas hur man tillverkade cyklar på Nymans Verkstäder år 1927. Vilka industriminnen har ni på den platsen ni bor på? Diskutera vilka fabriker och verkstäder som funnits samt hur tillverkningen i dessa har gynnat eran lokala historia och Sverige i stort.

Fördjupning Teknik/ Entreprenörskap/ och företagande/ Historia/ Företagsekonomi

Monark var en av Europas största cykelfabriker:

  • Cykeln blev i slutet av 1800-talet ett viktigt frihetsinstrument, inte minst på den svenska landsbygden. Rörligheten ökade vilket vitaliserade både arbets- och äktenskapsmarknaderna liksom folkrörelsernas verksamheter. Undersök hur fattigpojken Birger Svensson blev Sveriges cykelmonark när han grundade sitt företag.

Birger Svensson. Bildkälla: Riksarkivet

Monarkcyklar till Ericssons anställda:

  • Innan Stockholms Spårvägar byggde linjen till Midsommarkransen anlände nästan alla LM Ericsson-anställda med de av företaget inköpta Monarkcyklarna. Undersök denna anställningsförmån som LM Ericssons personal fick i början på 1940-talet.

LM Ericsson-anställda anländer till fabriken i Midsommarkransen, Stockholm med sina Monarkcyklar i början på 1940-talet. Bildkälla: Ericssons historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Salvatore Grimaldi blev hela Sveriges cykelkung:

  • Salvatore Grimaldi är entreprenören som gick från att vara småföretagare i ett garage till att bli hela Sveriges ”Cykelkung”. Undersök hur Salvatores entreprenöriella resa har sett ut.

Autopeden blev stor först 100 år senare:

  • Autopeden lanserades 1915. Drygt 100 år senare kom det stora genomslaget. Undersök Autopedens historia.

Lady Norman i London använde sin autoped i arbetet under första världskriget. Foto: Paul Thompson/FPG/ Archive Photos/ Getty Images.

Industristaden Uppsala:

  • Besöker man Uppsala industriminnesförenings hemsida kommer man över en stor kulturskatt. Från 1860 -talet fram till 1970-talet var Uppsala en livaktig industristad med tillverkning av cyklar, motorcyklar, utombordare, skor, tvål och skönhetsmedel, med textilindustri, livsmedelsindustri, boktryckerier, mekanisk industri och tegelbruk och mycket annat. Besök hemsidan och botanisera bland dessa i dag nästan bortglömda industriminnen.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *