Den svenska husmanskosten

Ikeas museum i Älmhult visar företagets historiska framgångar. Där finns Billy-bokhyllan, sängen Sultan och stormönstrade tyger – men också, kanske något överraskande, en helt vanlig svensk köttbulle i en glasmonter. Eva Ersson-Åbom från Centrum för Näringslivshistoria berättar om hur IKEA inte bara är Sveriges största möbelföretag, utan även vår största exportör av – köttbullar.

Relaterad läsning: Varmkorven gör entré, Hamburgarna – en entreprenörshistoria, McDonald’s gör premiär i Sverige, Distansplugga med Företagskällan – Snabbmatens historia, Han tog reklamrevolutionen till Sverige, När IKEA åkte till Mallorca, IKEA-katalogerna har digitaliserats!, Kamprads djärva satsning gick hem, 1900-talets förändrade matvanor

Centralt innehåll

  • Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär.
  • Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat. (Ledarskap och organisation)
  • Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med det behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar utifrån begreppet hållbar utveckling.
  • Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar. I samband med det behandlas frågor om etik och jämställdhet i arbetslivet. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster.
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1, 1a2, 1b)
  • Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
  • Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn. (Branschkunskap inom handel och administration)
  • Orientering om de branscher som finns inom yrkesområdet samt villkoren för deras verksamheter, till exempel restauranger, bagerier, konditorier, charkuterier och butiker. (Branschkunskap inom restaurang och livsmedel)

Instuderingsfrågor

  1. Hur många ton svenska livsmedel fraktas till Ikeas globala restaurangkedja årligen?
  2. Vad meddelade Jordbruksdepartementet medierna år 2012?
  3. På vilket sätt är Ikearestaurangen en medveten strategi?
  4. Vad inträffade år 1960?
  5. Vad satsade Ikea på i Kungens kurva?
  6. Vad kan inspirationskällan till Gästabudet ha kommit ifrån?
  7. Vilka tips tog Ingvar Kamprad med sig efter mötet med PG Gyllenhammar år 1983?
  8. Vad tog Ikeas nya Food Service fram?

Fördjupning Ledarskap och organisation/ Företagsekonomi /Branschkunskap inom handel och administration

När Ikea åkte till Mallorca:

  • När stigande levnadsstandard gjorde oss svenskar till charterresenärer följde maten med. På Mallorca, Kanarieöarna, Rhodos och i Rimini lapade man sol och åt köttbullar med lingon. Undersök hur IKEA:s grundare Ingvar Kamprad bjöd sin personal på utlandssemestrar och vad gjorde för sammanhållningen och företagskulturen. 

Den 6 juni 1957 rapporterade bl.a. Aftonbladet om den generöse möbelhandlaren Ingvar Kamprad, markerad med en pil.

Kamprads djärva satsning gick hem:

  • Byggandet av möbelvaruhuset i Kungens Kurva i mitten av 1960-talet var en jätteinvestering för Ikea och innebar ett stort risktagande. Men med facit i hand kan konstateras att det blev bingo. Undersök vad  ”potatisåkerstrategin” innebar. 

Fördjupning Företagsekonomi/ Historia/ Branschkunskap inom restaurang och livsmedel

Svensk husmanskost – 1900-talets förändrade matvanor:

  • Vi har alla våra matvanor. Samtidigt har dessa förändrats i takt med samhällsutveckling och butikernas ökade utbud. Undersök hur den svenska husmanskosten kom till.

Reklamaffisch för Hakons Färdiga Mat, 1957. Reklamarna har här tagit hjälp av seriefiguren Dagobert. Deponent ICA AB hos Centrum för Näringslivshistoria.

NK- Allt under ett tak:

  • Även varuhuset Nordiska Kompaniet på Hamngatan i Stockholm hade en restaurang för sina kunder. Se filmen om NK-varuhuset: En stad i staden från 1937 som gjordes som en hyllning till NK:s grundare Josef Sachs i samband med hans avgång. Följ med i en vandring i varuhuset där ”Allt under ett tak” är mottot.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande/ Entreprenörskap/ Företagsekonomi/ Historia

Snabbmatens historia:

  • Snabbmat finns idag i alla dess former från sushi till wraps. Av den mer traditionella typen är dock både varmkorven med anor i Tyskland som gjorde entré i svenskarnas matkultur 1897 samt hamburgaren som lanserades i Sverige 1955 på utställningen H55 i Helsingborg, Undersök den svenska snabbmatens historia.

Kö utanför korvkiosk på Täby Galopp cirka 1950. Bild ur Icas historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Dela med dig av dina tankar